سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

93/3/16
12:3 ص

افزایش نگرانی ها از روند آب شدن یخچالهای طبیعی

مطابق تحقیقات ناسا، سازمان فضایی ایالات متحده آمریکا روند آب شدن یخچالهای طبیعی واقع در غرب قطب جنوب سرعت گرفته و به درجه خطرناکی رسیده است.

داده های ماهواره ای مربوط به این مناطق به محققان نشان می دهد که آب شدن شش یخچال طبیعی واقع در دریای آموندسن فاجعه آمیز است و می تواند سطح آب اقیانوسها را از سه تا چهار متر بالا ببرد.

اریک ریگنوت، کارشناس سازمان ناسا می گوید: «در این منطقه به نقطه غیر قابل بازگشتی رسیده ایم و تنها به مدتی زمان نیاز است تا همه این یخچالهای طبیعی کاملا از بین بروند.»

ناسا این داده های ماهواره ای را تبدیل به انیمیشن های گرافیکی کرده تا بتوان بخوبی سرعت آب شدن این یخچالهای طبیعی را مشاهده کرد. مناطق رنگی بیانگر مکانهایی است در آنها میزان آب بصورت قابل توجهی افزایش یافته و سطح آب بالا آمده است.

اریک ریگنوت در ادامه می گوید: «در این بخش ما شاهد عقب رفتن یخها همانند دیگر مکانهای زمین هستیم. این یخها تقریبا یک کیلومتر در سال عقب می نشینند. اگر اطلاعی درباره یخچالهای طبیعی نداشته باشیم این موضوع به نظر نمی آید. اما بیشتر آنها این روند را ندارند.»

نگرانی بزرگ دیگری درباره عقب نشینی کردن یخچال طبیعی اسمیت کولر است. بین سالهای 1996 تا 2011 این یخچال طبیعی بین 34 تا 37 کیلومتر به عقب رفته که سرعتی معادل دو کیلومتر در سال است. این سریعترین عقب نشینی یخچالهای طبیعی است که تاکنون ثبت شده است. بر اساس مطالعات، این قسمت از قطب جنوب می تواند منشا بالا آمدن قابل توجه سطح دریاها طی دهها سال آینده و قرنهای آتی باشد.

به اعتقاد اریک ریگنوت، محقق و کارشناس، حتی اگر کاهش اثر گازهای گلخانه ای، مسئول اصلی تغییرات اقلیمی، بتواند تاثیر مثبتی بر روی کاهش روند گرمای اقیانوسها داشته باشد اما عقب نشینی یخچالهای طبیعی در این بخش از قطب جنوب اجتناب ناپذیر است.


  

93/3/15
11:55 ع

خواص درمانی ماش از نگاه امام رضا(ع)

ماش را باید یکی از حبوبات مفید و غنی دانست که علی رغم داشتن خواص فراوان برای درمان بیماریهای مختلف، در حال فراموش شدن است.
  در میان حبوبات ماش را لطیف تر از عدس دانسته و نفخ آن را کمتر از باقلا می دانند. ایرانیان قدیم ماش را مچ می گفتند و زمانی که به زبان عربی وارد شد ماش نام گرفت. در توصیه های پزشکی اسلامی آمده است که اگر ماش را با پوست بپزید و بخورید، برای درمان اسهال مفید است ، ولی برای لینت مزاج دانه های پوست کنده ی آن را باید مصرف کرد.

ضمن آنکه مصرف آش ماش سردردهای شدید و آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی را درمان می کند و سرفه و تب را تسکین می بخشد و ضماد ماش پخته با سرکه برای درمان اگزما و امراض جلدی مفید است.

از نظر امام رضا علیه السلام استفاده از برخی خوراکی ها باعث ایجاد لکهای پوستی می شود. از جمله اینکه امام رضا (ع) می فرماید: خوردن همیشگى تخم مرغ ، سبب پیدایش کَک مَک در صورت مى شود. امام رضا (ع) ماش را درمان لکهای پوستی می داند. یکى از اصحاب حضرت رضا (ع) در باره لکه‏ هاى بدن پرسید؟ فرمود: ماش را بپز و بخور و خوراک خود قرار ده، چنین کرد و شفا یافت.(1)

مطابق طب سنتی، دانه ماش دارای مواد غذایی کافی و با طبیعت سرد است. در هنگام مصرف و پختن دانه ماش بهتر است مقداری نمک در آب جوشانده آن افزوده شود و یا قبلاً به مدت بیست و چهار ساعت، آن را در آب سرد خیس نمایند. دانش امروزی ثابت کرده که دانـه ماش علاوه بر آنکه در درمان آبله و سرخک و بیماریهاى نظیر آن تاءثیر زیاد دارد، ضماد آرد آن براى رفع التهابات سطحى بدن بخصوص لک و پیسى بکار مى رود.

در همین زمینه امام رضا (ع) در پاسخ به پرسش یکی از یارانش در مورد بهک می فرماید: ماش تازه را در هنگام خاص خودش فراهم کن و آن را با برگش بکوب و آب آن را بگیر و ناشتا بخور و بر روی محل بهک نیز بمال.(2)

پانوشتها:

1. بحار الأنوار، ج 62، ص 321 / طبّ الإمام الرضا علیه السلام، ص 63
2. مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى، ج‏1، ص: 355.


  

93/3/15
11:54 ع

هر نخ سیگار 15 دقیقه از عمر کم می‌کند

یک فوق تخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه از هر 10 سیگاری، یک تا دو نفر به دلیل مصرف سیگار جان خود را ازدست می‌دهند، افزود: مصرف یک نخ سیگار 15 دقیقه از عمر افراد را کم می‌کند.
 دکتر علی شریفی پور با بیان اینکه مصرف دخانیات یکی از معضلات اجتماعی است، گفت: ایران در مصرف سیگار و مواد دخانی رتبه 10 و 11 دنیا را داراست.

وی، با بیان اینکه طی سال های اخیر در ایران، مصرف دخانیات در سنین جوانی و در بین خانم ها در حال افزایش است، افزود: 99 درصد افرادی که به سمت اعتیاد می روند از مصرف سیگار شروع کرده اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ضمن تاکید بر اینکه مصرف سیگار عامل اصلی اعتیاد است، افزود: 50 درصد افرادی که سیگاری قهار می شوند از سنین 10 تا 12 سالگی با سیگار آشنا شدند.

دکتر شریفی پور گفت: افرادی که از سنین پایین به مصرف سیگار روی می آورند، دچار بیماری های ریوی می شوند بنابراین برخورد والدین با نوجوانان در این سنین از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این فوق تخصص ریه با بیان این که یک پک قلیان معادل یک پاکت سیگار است، افزود: اطرافیان و نزدیکان افراد سیگاری نیز دچار بیماری می شوند.

دکتر شریفی پور گفت: سرفه های هشدار دهنده، نارسایی ریه ساده تا پیشرونده، برونشیت مزمن و بیماری های سرطانی غیرقابل علاج و سریع کشنده از جمله بیماری هایی است که فرد سیگاری به آن دچار می شود.

وی، با اشاره به اینکه سیگار بیش از 400 نوع ماده مخدر دارد که 100 نوع آن سرطان زاست، افزود: سرطان?های پوست، دستگاه گوارش، خون، ریه، مغز، کلیه، مثانه، رحم، لثه و زنان از جمله سرطان هایی است که ممکن است فرد سیگاری به آن مبتلا شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: کودکان والدینی که سیگار می کشند ، 10 برابر ریسک ابتلا به آسم در آنان بیشتر است.

شریفی پور با تاکید بر اینکه تنوع بیماری در افراد سیگاری بسیار زیاد است، افزود: سیگار یکی از ریزفاکتورهای بیماری قلبی عروقی محسوب می شود به طوری که بعد از تصادفات و بیماری های قلبی عروقی، بیماری های ریوی کشنده ترین نوع بیماری ها شناخته شد.

وی افزود: پیش بینی می شود تا سال 2020 بیماری های مرتبط با ریه در دنیا افزایش یابد.

این فوق تخصص ریه، گفت: افرادی که بعد از 25 سالگی به استعمال سیگار ادامه دهند امیدی به بهبود بیماری آنان وجود ندارد.

شریفی پور در خصوص مصرف سیگار بعد از غذا گفت: در مجموع سیگار کشیدن برای بدن مضر است و از نظر علمی نیز بعد از غذا خوردن، مصرف سیگار صحیح نیست.

وی هزینه درمان فرد سیگاری که دچار سرطان شود را بیش از 50 تا 100میلیون تومان دانست و افزود: با صرف این هزینه ها، فرد ممکن است درمان قطعی نشود.

شریفی پور در خصوص توتون های طعم دار گفت: بسته های توتون جدید، ضایعه توتون است که به آن اسانس و مواد دیگر افزوده می شود تا بو و طعم مناسبی پیدا کند.

وی افزود: برخی گمان می کنند اگر دود قلیان با آب مخلوط شود اثر منفی آن از بین می رود، در حالی که مخلوط دود و آب بیشتر به پرزها و قسمتهای تحتانی ریه می چسبد.

این فوق تخصص ریه، محیط سالم و اراده فرد را در ترک سیگار موثر دانست.
منبع: ایسنا

  

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ