سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
< 1 2

95/1/22
6:53 ع

دستان شما نشان دهنده وضعیت سلامتیان است! جدید

 

لرزش دست,خشکی پوست دست,دست

رنگ پریدگی ناخن ها می تواند نشانه کم خونی باشد

 

وقتی دستان شما خبر از بیماری می دهند!
دکترها فالگیر نیستند ولی با نگاه کردن به دستتان می توانند بگویند که جسمتان در چه وضعیتی است و آینده تان به کجا ختم می شود.

 

1- لرزش دست
اگر دست هایتان می لرزد و این لرزش از کنترل شما خارج است، در وهله اول آرامشتان را حفظ کنید! یک توضیح بسیار ساده برای لرزش دست ها می تواند مصرف بیش از حد کافئین و نوشیدنی های کافئین دار باشد. البته مصرف یک سری داروهای خاص از جمله داروهای ضدآسم یا ضدافسردگی هم به عنوان یکی دیگر از دلایل لرزش دست مطرح می شود؛ اما اگر هیچ کدام از این دلایل در مورد شما صدق نمی کند یا اگر لرزش دستتان به مرور بیشتر شده است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

یکی از علل نادر اما مهم لرزش دست، ابتلا به بیماری پارکینسون است که متاسفانه این روزها آمار مبتلایانش هم در حال افزایش است. پارکینسون نوعی اختلال سیستم عصبی است. قبلا تصور می شد که پارکینسون فقط سراغ سالمندان می رود، ولی امروز متخصصان در خصوص ابتلای جوانان به این بیماری هشدار می دهند.

 

لرزش دست و پا در شرایط استراحت یکی از چهار علامت اصلی  بیماری پارکینسون است. یادتان باشد لرزش دست ناشی از پارکینسون در مراحل اولیه معمولا یک طرفه و ملایم است و نیازی به درمان حس نمی شود، ولی به مرور که بیماری پیشرفت می کند، فرد مجبور است مدام وسیله ای را توی دستش نگه دارد تا بتواند این ارتعاش ها را کنترل کند. گاهی اوقات شدت لرزش به قدری است که اصلا کنترل آن ها از اختیار فرد خارج می شود.

 

2- آبی شدن ناخن ها و نوک انگشتان دست

تغییر رنگ ناخن های دست از سفید به آبی و سپس قرمز می تواند علامت سندرم رینود (Reynod) باشد. این سندرم باعث سردی نوک انگشتان دست و پا شده و به مرور احساس درد، بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست ها ایجاد می شود. متخصصان معتقدند که این سندرم به دلیل اسپاسم یا گرفتگی عروق خونی و کاهش جریان خون ایجاد می شود، اما علت دقیق آن هنوز ناشناخته است. بهترین درمان در این حالت این است که دستکش و جوراب بپوشید، استرس نداشته باشید، در معرض هوای سرد قرار نگیرید و در صورت لزوم با نظر پزشک دارو مصرف کنید.

 

یادتان باشد که علائم سندرم رینود در همان مراحل اولیه باید جدی گرفته شود، وگرنه باعث عفونت های مزمن اطراف ناخن ها می شود. یکی دیگر از نکات مهم برای پیشگیری و درمان این بیماری خداحافظی همیشگی با سیگار و دود است. رینود در غیرسیگاری ها نادر است اما سیگار کشیدن یا حتی قرار گرفتن در معرض دود دست دوم (دودی که ناشی از سیگارکشیدن دیگران بوده و شما فقط در معرض آن هستید) بیماری را فعال می کند.

 

3- تغییر رنگ ناخن های دست ،رنگ پریدگی و سفید شدن آنها
این نوع تغییر رنگ ناخن های دست می تواند نشانه کم خونی باشد و معنایش این است که بدن شما نمی تواند گلبول های قرمز کافی برای انتقال اکسیژن به بافت های مختلف بسازد. این کمبود اکسیژن هم خودش را با رنگ پریدگی یا سفیدشدن پوست و ناخن های دست نشان می دهد. برای اینکه بدانید کم خون هستید یا نه، لازم نیست خیلی خودتان را به دردسر بیندازید. یک آزمایش خون ساده هم می تواند احتمال وجود این بیماری را تایید یا رد کند. اگر کم خون باشید، با مصرف مکمل آهن وضعیتتان بهبود پیدا می کند، ولی تجویز دوز مناسب و نوع مکمل به عهده پزشک معالج است، پس خوددرمانی نکنید!

 

4- خارش و خشکی پوست دست
اگر پوست دستتان دائما خشک است و می خارد و هیچ کرم یا لوسیونی هم نتوانسته شما را از این وضعیت نجات دهد، احتمالا دچار اگزما شده اید. اگزما نوعی بیماری پوستی است که با خارش، خشکی و بروز راش یا جوش های قرمزرنگ همراه می شود، پس خوددرمانی نکنید و برای درمان بجا و مناسب با لوسیون های موضعی از یک متخصص پوست کمک بگیرید.

 

علت خارش پوست دست,خشکی پوست دست,خارش پوست دست

خارش و خشکی دائمی پوست می تواند به دلیل اگزما باشد

 

البته ممکن است پوست دست شما خشک باشد، اما علامت های ذکرشده را نداشته باشید یا پزشک تشخیص دهد که دچار اگزما نشده اید. در این وضعیت احتیاج دارید از مرطوب کننده هایی استفاده کنید که حاوی ویتامین آ هستند. شست و شوی مکرر پوست، تماس زیاد با کاغذ و... از جمله دلایلی هستند که پوست را خشک می کنند، بنابراین شب ها به دستتان کرم هایی بزنید که ویتامین «ای» دارند تا لایه های شاخی سطح پوست را از بین ببرد. یادتان باشد که این کار را حتما قبل از خواب انجام دهید، چون طی شب دست هایتان را نمی شویید و این یعنی مواد مغذی داخل کرم فرصت کافی دارند که به پوست شما نفوذ کنند.

 

5- ایجاد لکه های تیره روی ناخن 
اگر روی بستر ناخنتان لکه تیره ای ایجاد شده است، فورا به پزشک مراجعه کنید چون این علامت می تواند جزو نشانه های اولیه ملاتوم یا سرطان پوست باشد. البته این نوع سرطان در بستر ناخن خیلی شایع نیست و فقط یک تا سه درصد از ملاتوم ها ممکن است در این موضع ایجاد شوند، با این حال لازم است که توسط پزشک متخصص معاینه شوید و حتما قبل از معاینه ناخن هایتان را کاملا پاک کنید تا پزشک بهتر بتواند شما را معاینه کند.

 

6- شکننده بودن ناخن های دست
اگر ناخن های دست تان از یک جام بلوری نازک تر است، پس احتمالا دچار کمبود «روی» شده اید. روی از جمله مواد معدنی است که به رشد و دوباره سازی سلول های پوستی کمک می کند. اگر می خواهید این نقص هرچه زودتر برطرف شود، به فکر غنی کردن رژیمتان با منابع حاوی روی باشید. شما به راحتی می توانید این عنصر را در جگر گوساله، گوشت گاو، عدس، نان سبوس دار یا نان کامل، زرده تخم مرغ، جوی دوسر، ماهی و... پیدا کنید. علاوه بر این، جوانه گندم و آجیل هم جزو منابع خوب روی در برنامه غذایی روزانه هستند.

 

دست,علت شکستن ناخن,شکستن ناخن

شکنندگی ناخن های می تواند به دلیل کمبود روی باشد

 

7- نرم شدن ناخن های دست
ناخن های نرمی که به راحتی خم می شوند، یکی از نشانه های مهم کمبود کلسیم بدن هستند. هر چند که کمبود پروتئین هم می تواند این علامت را در بدن ایجاد کند. در شرایطی که کمبود کلسیم وجود داشته باشد، پوست و مو نیز خشک و شکننده می شوند و کمبود پروتئین نیز می تواند شیارهای عمودی را روی ناخن شما ایجاد کند. رعایت رژیم غذایی غنی از لبنیات به ویژه نوع کم چرب آن، گنجاندن ساردین و اسفناج در برنامه غذایی روزانه و... می تواند نیاز شما را به این دو ماده مغذی رفع کند و در نتیجه استحکام ناخن هایتان را به حد مطلوبی برساند.

 

8- ایجاد لکه های قهوه ای روی دست
این لکه های قهوه ای که به مرور زمان روی دست ایجاد می شوند، ناشی از بالا رفتن سن یا اختلال در عملکرد کبد هستند. اگرچه قرار گرفتن در معرض اشعه مستقیم خورشید نیز در بلندمدت می تواند زمینه ساز بروز این لکه ها باشد. یکی از شرایطی که می تواند باعث تشدید این لکه ها شود، رانندگی در شرایطی است که دستکش نداشته یا ضدآفتاب به پوستتان نمالیده باشید. از آنجا که هنگام رانندگی تماس نور خورشید با پوست طولانی است، حتما از ضدآفتاب استفاده با اس.پی.اف بالاتر استفاده کنید تا دستتان زود پیر نشود و از قیافه نیفتد!

 

منبع :

ماهنامه همشهری تندرستی

bartarinha.ir


  

95/1/22
6:53 ع

انداختن پاها روی هم هنگام نشستن چه عوارضی دارد؟ جدید

 

عوارض انداختن پاها روی هم, مضرات انداختن پاها روی,انداختن پاها روی هم

انداختن پاها روی هم در طولانی مدت پیامدهای نامطلوبی دارد

 

پیامدهای نامطلوب انداختن پاها روی هم هنگام نشستن
قرار دادن پاها روی هم هنگام نشستن یک عادت غیر ارادی است. گاهی که از طرز نشستن عادی خسته می شویم، یا احساس سرما می کنیم به این حالت می نشینیم. اگر چه راحت و در صورتی که برای مدت کوتاهی باشد بی ضرر است اما در طولانی مدت می تواند پیامدهای نامطلوب و گاهی نیز جدی داشته باشد.

 

سبب فلج عصب پرونئال می شود
فلج عصب پرونئال(شاخه ای از عصب سیاتیک) یکی از پیامد های انداختن پاها روی هم است. علایم آن سختی در حرکت دادن کف پا در قسمت قوزک به علت به وجود آمدن تداخل در عصب پرونئال و کشیدگی عصب و فشرده سازی در قسمت زانو، مفصل، لگن یا قوزک است. این تداخل در عصب می تواند به علت نشستن به یک حالت مانند قرار دادن پاها روی هم به وجود آید.

 

باعث از بین رفتن تعادل در لگن می شود
از عوارض انداختن پاها روی هم هنگام نشستن لز بین رفتن تعادل در لگن است. در واقع با کوتاه تر شدن عضلات قسمت داخلی ران و بلند تر شدن قسمت بیرونی ران حالت تعادل لگن از بین می رود، در نتیجه احتمال جا به جا شدن مفصل وجود دارد.

 

مضرات انداختن پاها روی,عوارض انداختن پاها روی هم,انداختن پاها روی هم

انداختن پاها روی هم باعث ایجاد درد در قسمت تحتانی کمر می شود

 

باعث به وجود آمدن واریس می شود
واریس می تواند علل متعددی از جمله ژن داشته باشد. قرار دادن پا ها روی هم یکی از عوامل بروز واریس است زیرا روی عصب ها فشار وارد می شود و عصب ها باریک تر و ضعیف تر می شوند در نتیجه جریان خون معکوس و به تجمع خون در پاها منجر می شود.

 

باعث بالا رفتن فشار خون می شود
نتایج به دست آمده از بررسی های متعدد سال 2010 نشان داده که انداختن پاها روی هم هنگام نشستن می تواند باعث بالا رفتن فشار خون شود. برای پیشگیری از بروز این گونه مشکل بهتر است از نشستن به این روش صرف نظرکنید.

 

سبب ایجاد درد در قسمت تحتانی کمر می شود
نتایج بررسی ها نشان داده که نشستن با قرار دادن پاها روی هم به مدت سه ساعت در روز می تواند باعث حالت قوز، درد گردن و درد در قسمت تحتانی کمر و ناراحتی در لگن شود.

منبع : asriran.com


  

95/1/22
6:52 ع

چرا نباید هر روز حمام کنیم؟ جدید

 

حمام کردن روزانه,عوارض زیاد حمام کردن,حمام کردن

عادت روزانه حمام کردن، عادت چندان درستی نیست

 

علت اینکه نباید هر روز حمام کنیم چیست؟
وقتی کسی می گوید هر روز حمام نمی کند شاید به نظر خیلی ها عجیب بیاید، اما آیا واقعا لازم است هر روز دوش بگیریم؟ بررسی های علمی نشان داده که روزانه حمام کردن، آن طور هم که فکر می کنیم کار درستی نیست. این مطلب را بخوانید تا بفهمید چرا کمتر حمام کردن به نفع شماست.

 

زیاد حمام کردن باعث خشکی پوست می شود

زیاد حمام کردن و زدن زیاد صابون به پوست خوب نیست، ولی به سختی می توان افراد را متقاعد کرد که از صابون باید زمانی استفاده کنند که واقعا لازم است. صابون چربی پوست را از بین می برد. در نتیجه پوست شما خشک شده و بافت زبر و خشنی پیدا می کند. از صابون باید در نواحی خاصی استفاده کرد، مانند کشاله ران، زیربغل، و کف پاها. پوست ما قابلیت شگفت انگیزی برای تمیز کردن خودش دارد.

 

عادت روزانه حمام کردن، عادت چندان درستی نیست

بیشتر چیزهایی که امروزه برای سلامتی و سبک زندگی ارائه می شوند، برای اثبات ادعای شان پشتوانه علمی چندانی ندارند. اکنون برای تان توضیح می دهیم که چرا عادت روزانه حمام کردن، عادت چندان درستی نیست.

 

* لایه بیرونی پوست شما از سلول های مرده ای تشکیل شده است که از لایه های زیرین محافظت می کند.
لایه بیرونی پوست توسط چربی ها یا لیپیدها حفظ می شود که مسئول حفظ رطوبت پوست هستند.
زمانی که به حمام می روید و پوست تان را می سابید، این لایه چربی را از روی پوست تان جدا می کنید.
هر چه بیشتر دوش بگیرید، آسیب بیشتری به لایه بیرونی پوست وارد می کنید.

 

زیاد حمام کردن مانع رشد باکتری های مفید روی پوست تان می شود. این باکتری های خوب برای محافظت از پوست و بدن در برابر عفونت ها لازم هستند.
در اثر مکررا حمام کردن، پوست شما فرصت کمتری برای ترمیم خود بواسطه تولید چربی طبیعی در اختیار دارد.

دوش گرفتن زیاد برای موهای تان هم خوب نیست. پیامدهای منفی زیاد حمام کردن برای موها شامل خشکی و شکنندگی و کدر شدن موها و بیشتر شدن احتمال شوره سر است. در بعضی موارد، موها ممکن است چرب هم شوند، زیرا پوست سر مجبور می شود برای جبران خشکی خود، بیش از حد فعالیت کند.

 

حمام کردن روزانه,مضرات روزانه حمام کردن,حمام کردن و شستن سر

حمام کردن زیاد برای موها خوب نیست زیرا سبب خشکی و شکنندگی و کدر شدن موها می شود

 

فواید کمتر حمام کردن
- صرفه جویی در وقت
- صرفه جویی در مصرف آب
- صرفه جویی در هزینه های مربوط به مواد تمیزکننده پوست و مو

 

وقتی هر روز دوش نمی گیرید، چطور ظاهری تمیزتر و آراسته تر داشته باشید؟
بیشتر ما به این باور عادت کرده ایم که باید هر روز دوش بگیریم و گاهی حتی توجهی هم نداریم که به نفع ما نیست. با این حال، این امکان وجود دارد که هر روز حمام نکنیم، ولی تمیز هم به نظر برسیم. در اینجا چند توصیه مفید برای تان داریم:
 پیش از خواب آرایش تان را پاک کنید. این کار باعث می شود منافذ پوست مسدود نشوند و با احساس خوبی از خواب بیدار شوید.
 هر روز صبح لباس تمیزی بپوشید.


 با یک حوله یا لیف کوچک مرطوب، کشاله ران، زیربغل و ... را تمیز کنید.
 برای درخشش پوست تان، از کرم های روشن کننده پوست استفاده کنید.
 از دئودورانت هایی استفاده کنید که رگه های سفید روی پوست تان باقی نگذارند. همچنین، سراغ محصولاتی بروید که بوی تندی نداشته باشند.
 لباس های تان را از پارچه های با الیاف طبیعی تهیه کنید، مخصوصا در تابستان مانند لباس نخی. پوشیدن لباس با الیاف مصنوعی (نایلونی) باعث بوی بد عرق می شود، حتی اگر هر روز هم دوش بگیرید.
 موهای زیربغل تان را مرتب بزنید.
 به موهای تان مدل دهید.
 از کرم مرطوب کننده زیاد استفاده نکنید.
 برای عرق زدایی طبیعی از زیربغل، از سرکه سیب استفاده کنید.

 

حرف آخر
روزانه حمام کردن، چربی طبیعی پوست را از بین می برد، در نتیجه پوست خشک شده و بیشتر در معرض تحریک و التهاب قرار می گیرد. حمام کردن مفرط، یعنی فرسایش زیاد پوست.
پوست شما می تواند خودش را تمیز کند و کارهای زیاد وجود دارد که می توانید انجام دهید تا جوری به نظر برسید که انگار همین الان از زیر دوش بیرون آمده اید!
منبع: tebyan.net


  

95/1/22
6:52 ع

سندرم پاتلا ؛ علل و حرکات تقویتی آن جدید

 

بیماریهای استخوان, علل بیماری سندرم پاتلا

در سندرم پاتلا ابتدا غضروف استخوان که در پشت آن قرار دارد نرم می شود

 

استخوان کشکک ، استخوانی است نسبتاً گرد، که در جلوی مفصل زانو قرار دارد و در هنگام حرکت زانو نیز حرکت می کند . این استخوان با هیچ استخوان دیگری مفصل نمی شود و هیچ رباطی به آن متصل نمی شود . عملکرد این استخوان کمک به حرکت مفصل زانو از طریق حرکت عضله ی چهار سر ران می باشد

 

در بیماری نرمی کشکک ( مخصوصا قسمت داخلی آن ) به دلایلی نامشخص خشن و رشته رشته میشود . در سندرم پاتلا در ابتدا غضروف استخوان که در پشت آن قرار دارد نرم می شود سپس حالت خشن و رشته ای پیدا می کند . در مراحل بعدی ممکن است تکه ای از غضروف جدا شود و در مراحل پایانی امکان جدا شدن حتی قطعه ای از استخوان کشکک نیز وجود دارد .

 

این غضروف زیر استخوان کشکک انسانها فشارها و صدمات ناگهانی بر روی زانو را جذب می کند . که به دلیل استهلاک زیاد زانو در حرکات تکراری ، آسیب و سایر عوامل محیطی ممکن منجر به ایجاد شرایطی بنام نرمی غضروف کشکک زانو شود ، که این نرمی همان سندرم دردکاسه زانو در استخوان ران می باشد

 

علل بیماری سندرم پاتلا :
استفاده بیش از حد از زانو : فشارهای مکرر بر روی مفصل زانو مانند یک وضعیت پایدار در ورزش هایی مثل دویدن ، پرش ممکن منجر به درد درناحیه پاتلو فموریال شود .


نامتقارن بودن استخوانها: درد پاتلو فموریال اگر استخوانهای زانوی شما با یکدیگر متقارن نباشند به وقوع می پیوندد.

 

آسیب به کاسه زانو: ضربه به کاسه زانو که سبب دررفتگی یا شکستگی شود با سندرم بیماری پاتلا در ارتباط است .

 

علائم سندرم نرمی کشک زانو
1- درد: می توان گفت اولین علامت این بیماری درد است که به نظر می رسد سایش ایجاد شده بین ناحیه آسیب دیده وقسمت داخلی زائده انتهای پائینی استخوان ران باعث ایجاد درد است . درد غالباً در قسمت جلوی زانو حس می شود و البته گاهی هم ممکن است به پشت زانو تیر بکشد . حرکاتی مانند بلند شدن از صندلی ، بالا یا پایین رفتن از سراشیبی ، بالا و پایین رفتن از پلّه ، خم کردن همزمان زانوها (بخصوص در دامنه های حرکتی زیاد (، فعّالیت های جهشی ، دویدن ، چمپاتمه زدن ، دو زانو و چهار زانو نشستن می توانند باعث تشدید درد شوند .

 

2- دومین علامت ، قفل شدن موقتی زانو است . این قفل شدگی بعد از مدت کوتاهی بر طرف می شود .

 

3- صدای تق تق زانو هنگام خم و راست شدن .

 

4- احساس خشکی و سفتی در زانو بر اثر بیحرکتی نسبتاً طولانی که این حالت با حرکت ملایم بزودی بر طرف می شود .

 

درمان سندرم پاتلا:
تمرینات توانبخشی :
تمرینات خاصی زیر نظر فیزیوتراپیست ها و متخصصین طب فیزیکی میتوانند ماهیچه های زانوهای شما را تقویت نمایند ، همچنین این تمرینات به متقارن شدن اندام شما کمک می نماید . مانند تمرینات تقویتی جهار سر ران ، همسترینگ و عضلات اطراف مفصل ران ( به خصوص عضلات دور کننده ران )

 

نوار بستن به زانو:
متخصصین طب فیزیکی نحوه بستن زانوی آسیب دیده را برای کاهش درد و به تبع آن توانایی شما را برای انجام تمرینات افزایش خواهد داد.

 

قراردادن کیسه یخ بعد از انجام تمرینات و همچنین در دوران ریکاوری شما می بایستی فعالیتهای ورزشی خاص خودرا کاهش داده و به ورزشهایی مانند شنا و دوچرخه سواری روی آورید .

 

حرکات تقویتی برای رفع سندرم پاتلا :
- حرکت خم کردن زانو
بر روی شکم دراز کشیده ، سپس به آرامی زانوی آسیب دیده خود را خم کنید تا جاییکه درد در زانو ایجاد نشود و بعد به آرامی به حالت اول برگردید و این حرکت را 3 تا 5 مرتبه تکرار کنید.

 

بیماریهای استخوان, علل بیماری سندرم پاتلا

حرکات تقویتی برای رفع سندرم پاتلا

 

- حرکت کشش عضلات چهار سر ران
بر روی شکم دراز بکشید ، و سپس به کمک دست خود زانوی آسیب دیده خود را به آرامی بکشید و حدود 30 ثانیه آن را نگه دارید و بعد پاهای خود را به آرامی رها سازید و دوباره حرکت را 3 تا 5 مرتبه تکرار کنید

 

بیماریهای استخوان, علل بیماری سندرم پاتلا

 

- حرکت کشش همسترینگ
مطابق شکل به پشت دراز بکشید و سپس پای آسیب دیده را به سمت خود بکشید و یا در حالت ایستاده مطابق شکل پای خود را روی سطحی قرارداده و بعد تاحدی که میتوانید به سمت جلو خم شوید . و این حرکت را 3 تا 5 مرتبه انجام دهید .

 

بیماریهای استخوان, علل بیماری سندرم پاتلا

ورزش هایی برای تقویت ماهیچه های زانو

 

مطابق شکل روی زمین دراز کشیده ، و ماهیچه های زانوی آسیب دیده خود را سفت کنید و به آرامی 6 تا 10 مرتبه از روی زمین به طور مستقیم بالا بیاوری.

 

بیماریهای استخوان, علل بیماری سندرم پاتلا

 
- حرکت تقویت عضلات چهار سر ران
مطابق شکل در کنار تکیه گاهی بایستید و سپس به آرامی با پنجه پا به بالا و پائین بروید و این حرکت را 3 تا 5 مرتبه انجام دهید

 

بیماریهای استخوان, علل بیماری سندرم پاتلا

 

- تقویت عضلات چهار سر ران
مطابق شکل بر روی لبه بایستید ، زانوی آسیب دیده شما با انگشت دوم پای شما با در یک راستا قرار گیرد و سپس با پای مخالف خود پائین بیایید و دوباره به حالت اولیه بر بالا برگردید. و 3 تا 5 مرتبه این حرکت را انجام دهید

 

بیماریهای استخوان, علل بیماری سندرم پاتلا

 

- حرکت کشش ساق پا :
مطابق وضعیت نشان داده شده ، کف پای خود را روی سطح زمین قرار داده و زانوی خود را به طور کامل بکشید و هنگامی که کشش کاملی در پشت ساق پا و زانوی خود احساس کردید برای 15 تا 20 ثانیه در این حالت بمانید و 3 تا 5 مرتبه این حرکت را تکرار کنید .

 

بیماریهای استخوان, علل بیماری سندرم پاتلا

 

- حرکت بلند کردن پا با قوس کوتاه :

 در زیر زانوی آسیب دیده خود یک فوم یا بالشتک قراردهید و سپس پای خود را تاجایی بالا بیاورید که زانوی شماکاملا قفل شود و در این حالت پای خود را به مدت 15 ثانیه نگه دارید و سپس این حرکت را برای 20 مرتبه انجام دهید

 

بیماریهای استخوان, علل بیماری سندرم پاتلا

 

منبع :asriran.com


  

95/1/22
6:51 ع

آشنایی با کیست‌های فکی و درمان کیست‌های فکی جدید

 

درمان کیست‌های فکی, علل بروز کیست‌های فکی

اولین علامت کیست های فکی تورم در ناحیه فک است

 

یکی از مشکلاتی که برخی افراد با آن مواجه می‌شوند کیست‌های فکی است که گاهی اوقات ممکن است اندازه آنها بزرگ شود، اما تشخیص این کیست‌ها به آسانی نیست و نیاز به یکسری بررسی‌ دارد. داشتن اطلاعات کلینیکی، رادیولوژیکی و نمای پاتولوژیکی برای تشخیص آنها ضروری است، چرا که گاهی اوقات علائم بالینی و شرح حال بیمار ممکن است تشخیص را سخت کند و با بیماری دیگری اشتباه گرفته شود.

 

همچنین باید بگویم که این کیست‌ها مختص ناحیه فک نیستند و ممکن است در سایر اعضای بدن مشاهده شوند که فک هم از این قاعده مستثنا نیست. وجود انواع تومورها و کیست‌ها در استخوان‌های فک و بافت‌های نرم دهانی یا فکی وجود دارد که یک بخش عظیمی از کارهای جراحی را به خود اختصاص می‌دهند.

 

البته این تومورها به دو دسته خوش‌خیم و بدخیم دسته‌بندی می‌شوند که مطابق نوع آن درمان مناسب را جراح به‌کار می‌برد.  یک بخش بزرگی از کارها در واقع وظایف جراح فک و صورت است که بتواند این مسئله را در بیمار تشخیص دهد.

 

علائم این تومور چیست؟
معمولا اولین علامت این تومورها تورم در ناحیه فک است، یعنی بیمار با ظاهر متورم به پزشک مراجعه می‌کند. همان‌طور که گفته شد برای تشخیص دقیق نیاز به بررسی‌های بیشتری است. 

 

اگر این کیست در ناحیه فک درمان نشود چه عوارضی دارد؟
در پاسخ باید بگویم که مسلما این کیست‌ها عواقب خود را دارند. اگر از نوع بدخیم باشند و درمان نشوند در‌نهایت منجر به پایان زندگی فرد می‌شوند. همچنین اگر از نوع خوش‌خیم باشند اما درمان به تعویق بیفتد یا درمان نشوند احتمال تخریب این عضو بالاست. در این شرایط نیاز است که جراحی صورت گیرد که این جراحی سنگین خواهد بود، چرا که مقداری از بافت تخریب شده است. همچنین باید استخوان آن بخش را برداریم که این کار باعث برهم زدن پیوستگی فک می‌شود که همه این موارد مشکلات زیادی از‌جمله از نظر ظاهری و عملکردی به‌همراه دارد.

 

به چه صورت می‌توان این کیست‌ها را درمان کرد؟
معمولا درمان‌های این کیست‌ها به‌صورت جراحی است. البته یکسری تومورهای بدخیم فکی را باید با کمک درمان‌های رادیوتراپی و کموتراپی برطرف کرد یا اینکه قبل از عمل جراحی این درمان‌ها را انجام داد و بعد از آن جراحی را به‌کار برد، اما عمدتا تومورها و کیست‌های فکی درمان‌شان به‌صورت جراحی است.

 

آیا این بیماری ارثی است؟
بعضی تومورهای بدخیم اصلا زمینه ارثی برای‌شان مطرح نیست اما با این حال نمی‌توان گفت ژنتیک در بروز این مشکل بی‌تاثیر است. به‌طور کلی عامل ارث را در هیچ موردی نمی‌توان قلم گرفت و بدون تاثیر دانست، اما عوامل محیطی را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

 

سرمنشا کیست‌های فکی چیست؟
ممکن است بارها از بعضی افراد شنیده باشید دندان نهفته یا عقل‌شان را جراحی کرده‌اند. علتش این است که این دندان نهفته دارای جداری با بافت پوشاننده است. این جدار قادر است دندان را برای تشکیل یک کیست یا نهایتا تومور مستعد کند، بنابراین این کیست‌ها  معمولا از بقایای جنینی سلول‌های پوشاننده در ناحیه مورد‌نظر هستند. البته بعضی وقت‌ها هم ممکن است علت نامشخص باشد. اما بسیاری از تومورهایی که سلول‌های پوشاننده دیگر بدن را درگیر می‌کنند، می‌توانند فک را هم درگیر کنند.

منبع:alodoctor.ir


  

95/1/22
6:51 ع

نارسایی کلیوی با بیماری‌های استخوانی چه ارتباطی دارد؟ جدید

 

بیماری استخوان , پوکی استخوان

بیماری استخوان مدت‌ها قبل از بروز علائم آغاز می‌شود


میزان فسفر مصرفی را کاهش دهید. برخی غذاها حاوی مقدار زیادی فسفر هستند. برای کمک به حفظ سلامت استخوان‌ها مصرف اینگونه غذاها را قطع یا محدود کنید. یک متخصص تغذیه مربوط به بیماران کلیوی می‌تواند برای این کار به شما کمک کند.

 

کلیه‌های سالم به حفظ میزان طبیعی فسفر و کلسیم در بدن کمک می‌کنند. زمانی که کلیه‌های شما فعالیت نداشته باشند مقدار زیادی فسفر در خون تجمع می‌یابد و این امر موجب می شود بدن کلسیم را از استخوان‌ها بیرون کشیده و آنها را ضعیف کند.

 

کلیه‌های سالم در استفاده صحیح از ویتامین D به بدن کمک می‌کند. زمانی که کلیه‌ها فعالیت نداشته باشند بدن آنچنان که باید، نمی‌تواند از ویتامین D استفاده کند و این امر نیز موجب ضعف در استخوان‌ها می‌شود.

 

چگونه از بیماری خود مطلع شویم؟
بیماری استخوان مدت‌ها قبل از بروز علائم آغاز می‌شود. به این علت معمولا با نام فلج کننده خاموش شناخته می شود. تنها راه اطلاع از بروز این بیماری انجام آزمایش است. پزشک شما تعدادی آزمایش برای چک کردن سطح مواد شیمیایی در بدن که بر سلامت استخوان‌ها موثر هستند، انجام می‌دهد. تجویز پزشک ممکن است شامل مواردی مانند آزمایش خون برای چک کردن کلسیم، فسفر، هورمون پاراتیروئید و ویتامین D، اسکن تراکم استخوان یا اشعه ایکس و نمونه‌برداری از استخوان باشد.

 

به چه علت پیشگیری یا درمان بیماری استخوان بسیار اهمیت دارد؟
بیماری کلیوی افراد را در معرض ابتلا به درد استخوان یا مفاصل، شکستگی استخوان، عفونت‌ها و بیماری پوستی قرار می‌دهد. 
عواملی که موجب ضعف استخوان می‌شوند می‌توانند خطر ابتلا به حملات قلبی را نیز به همراه داشته باشد. برای پیشگیری یا درمان بیماری استخوان با پزشک خود مشورت کنید. گام‌های ساده‌ای از بروز بیماری استخوان جلوگیری می‌کنند، مانند تغییر در رژیم غذایی.

 

بیماری استخوان چگونه درمان می‌شود؟
برای حفظ سلامت استخوان‌هایتان گام‌های زیادی وجود دارد. پزشک شما ممکن است پیشنهادات زیر را ارائه دهد:

 

میزان فسفر مصرفی را کاهش دهید. برخی غذاها حاوی مقدار زیادی فسفر هستند. برای کمک به حفظ سلامت استخوان‌ها مصرف اینگونه غذاها را قطع یا محدود کنید. یک متخصص تغذیه مربوط به بیماران کلیوی می‌تواند برای این کار به شما کمک کند.

شیر، پنیر، ماهی، گوشت قرمز، نخود و لوبیا، کره، بادام زمینی و گردو، نان، غلات، سبوس، کاکائو و نوشابه‌های تلخ حاوی فسفر زیادی هستند. برای مصرف این مواد با پزشک خود مشورت کنید.

ورزش کنید. انجام تمرینات ورزشی به استقامت استخوان‌ها و جلوگیری از شکستگی آنها کمک می‌کند.
از مصرف تنباکو بپرهیزید؛ چرا که مصرف آن به پیشرفت بیماری کمک می‌کند.
از برنامه درمانی خود پیروی کنید. داروهایتان را طبق نسخه پزشک مصرف کنید و از هیچ یک از جلسات دیالیز صرف نظر نکنید. دیالیز باعث می‌شود از شر فسفرهای اضافی که عامل بروز بیماری استخوان است، راحت شوید.

 

برنامه درمانی خود را تنظیم کنید. اگر میزان فسفر شما همچنان پس از تغییر رژیم غذایی و مصرف دارو بالا بود، پزشک برای درمان بیماری استخوان شما دیالیز بیشتری تجویز خواهد کرد.

منبع:isna.ir


  

95/1/22
6:51 ع

هنگام بروز تب چه کنیم؟ جدید

 

درمان خانگی تب, تب و لرز

مصرف مایعات زیاد هنگام تب به جبران آب از دست رفته بدن کمک می کند

 

آشنایی اولیه با علائم بیماری‌ها و دردها و آگاهی درباره مواجهه با آنها می تواند کمک شایانی در رفع آنها داشته باشد. در این مقاله علائم تب در بزرگسالان را خواهید خواند.

 

اگر به تب مشکوک هستید؟ حالا دما را اندازه بگیرید اگر درجه حرارت دهانی بیشتر از5/37 درجه سانتی گراد است؟ به پزشک مراجعه کنید؛ در غیر اینصورت، در صورت لزوم از داروی ضد تب استفاده کنید.

 

اگر مشکل طبی جدی دارید، در صورت لزوم از داروی ضد تب استفاده کنید. و یا احساس سردرد شدید دارید و یا توهم دارید یا گیج هستید؟ توصیه های خانگی را مطالعه کنید.

همچنین اگر بعد از 2 ساعت پس از درمان خانگی، دمای بدن شما بیش از 5/38 درجه سانتی گراد دهانی است؟ و یا خیلی ناخوش هستید؟ به بیمارستان مراجعه کنید.
اگر بیش از 3 روز تب داشته اید، هم به بیمارستان مراجعه کنید.

 

توصیه های خانگی
1- هنگامی که بیمار بزرگسال تب دارد باید لباس خنک بپوشد و خود را با پتو نپوشاند.

 

2- هنگامی که بیمار شروع به لرز می کند باید لباس گرم بپوشد تا لرز تمام شود سپس دوباره لباس سبک به تن کند.

 

3- اگر بیمار ناخوش است یا تب بالا دارد هر 4 ساعت استامینوفن به وی بدهید بروفن هم می تواند مثل استامینوفن مفید باشد. بروفن را می توان هر6 تا 8 ساعت مصرف کرد از آ اس آ(اسپرین) در افراد زیر 20 سال استفاده نکنید.

 

4- اگر بیمار داروی ضد تب را استفراغ کند می توانید از شیاف استامینوفن (استعمال از طریق مقعد) استفاده کنید از دکتر داروساز کمک بخواهید.

 

5- توصیه ما این است که در زمان تب و لرز استحکام نکنید. استحمام باعث لرز می شود و لرز باعث بالا رفتن دوباره دمای بدن می گردد.

 

6- بیمار تشویق کنید زیاد مایع بنوشد. هنگام تب از دست رفتن مایعات زیاد می شود.

 

7- دارو را هر 4 ساعت تکرار کنید به خصوص اگر تب بالا رفته باشد.

 

8- اگر بیمار علاوه بر تب گلودرد، سرفه، گوش درد یا دیگر مشکلات را هم بیان می کند شاید دچار سرماخوردگی شده باشید.


  

95/1/22
6:50 ع

ورم بی دلیل لب ، علل و راههای درمان ورم لب جدید

 

بیماری عصبی, درمان ورم لب

ورم لب می‌توان نشانه‌ای از یک بیماری نهفته‌ باشد

 

اثر یا نقش لب انسان همانند اثر انگشتمان منحصر به فرد می‌باشد، به طوری که، هیچ دو نفری دارای اثر لب یکسانی نیستند.
اغلب، روز بعد از گذراندن شبی خارج از شهر و یا کار کردن تا اواخر شب، با صورتی پف کرده از خواب بیدار خواهیم شد. در حالی که این تورم طبیعی است، و در عرض چند ساعت فروکش می‌کند، گاهی اوقات ممکن است تورم غیر قابل توضیحی در لب و چشمان به وجود آیند که ممکن است برای یک دوره زمانی نسبتاً طولانی باقی بمانند. این اتفاق به چه دلیلی رخ می‌دهد؟ و چگونه آن را از بین ببریم؟ از طریق این مقاله به آن پی خواهیم برد.


تورم یک ناحیه از بدن و یا بخشی از صورت اغلب به دلیل مصرف بیش از حد نمک، آسیبهای فیزیکی یا ضربه به بافت (التهاب) اتفاق می‌افتد. همچنین ممکن است به دلیل بخشی از شوک آنافیلاکتیک در پاسخ به یک آلرژن رخ دهد. اما در مورد وجود تورمی که نتوان به هیچ یک از این دلایل نسبت داد، چطور؟

 

علاوه بر این، تورم لب مسئله‌ای است کاملاً پیچیده، چون نه تنها دلیل آن ناشناخته می‌باشد، بلکه مخفی نگاه داشتن تراکم و تورم لب نیز کار دشواری است به این دلیل که لب‌ها مشخصه‌ی بسیار قابل مشاهده و آشکار صورت می‌باشند.
در چنین مواردی، که هیچ گونه آسیب، ضربه، یا آلرژی وجود ندارد، ورم لب می‌تواند به عنوان شاخص و یا نشانه‌ای از یک بیماری نهفته‌ی خطیری در نظر گرفته شود. اجازه دهید متداول‌ترین علل و اختلالات نهفته‌ای که ممکن است موجب این رنج غیر قابل توضیح باشد را مورد جستجو و بررسی قرار دهیم.

 

علل احتمالی ورم لب
• حساسیت یا آلرژی: التهاب می‌تواند در نتیجه‌ی یک واکنش آنافیلاکتیک به یک آلرژن (ماده‌ی حساسیت‌زا) رخ دهد. این التهاب می‌تواند با گرده، آجیل، سخت پوستان، گرد و غبار، گزش مورچه، نیش زنبور عسل ، لاتکس، داروها، و غیره آغاز گردد. در این صورت بایستی بلافاصله تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفته شود، به این دلیل که می‌تواند منجر به افزایش ضربان قلب، فشار خون پایین و بیهوشی شده، و چنانچه بی‌توجه رها شود، حتی ممکن است منجر به مرگ گردد.


• آنژیوادم Angioedema: شامل تجمع مایع و خون در لایه‌های عمیق‌تر پوست است که منجر به التهاب بافت می‌شود. این حالت معمولاً چشم‌ها و لب‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. و نیز توسط یک واکنش آلرژیک به موی حیوان خانگی، شوره بدن حیوانات، درجه حرارت شدید، گزش حشرات، و غیره آغاز می‌شود. همچنین به عنوان یک بیماری ارثی بروز می‌کند که اختلال کاملاً نادری می‌باشد.


• تبخال: ویروس تبخال پوست را آلوده کرده و باعث شکل‌گیری تاول و زخم‌های قرمز و متورمی می‌شود. این زخم‌ها از هم باز شده و مایع بی‌رنگی بیرون زده و چندی بعد تشکیل دلمه می‌دهد. درمان آن شامل مصرف داروهای ضد ویروسی خواهد بود.


• التهاب لب Cheilitis: یک اختلال التهابی لب است که به دلیل افزایش یافتن فضاهای لنفاوی در بافت به وجود می‌آید. این اختلال موجب ورم لنفاوی یا لنف ادم lymphedema شده، منجر به تورم قابل توجهی می‌شود.


• Embouchure Collapse: در افرادی که آلات موسیقی مانند فلوت، ترومپت، شیپور، و غیره می‌نوازند، نسبتاً شایع است. فشار مداوم بین لبها و دهانه‌ی آلات موسیقی منجر به استفاده بیش از حد عضلات لب شده که خود موجب تورم می‌شود.


• دیستونی فوکال Focal Dystonia: یک بیماری عصبی است که عضلات را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب انقباضات غیر ارادی و غیر طبیعی وضعیت اندامی در آنها می‌شود. علت دقیق آن نامشخص است، و این عارضه با تجویز تزریق بوتاکس در لب کنترل می‌شود. هیچ درمانی دائمی برای این عارضه وجود ندارد .


• سندرم ملکرسون ـ روزنتال Melkersson-Rosenthal Syndrome: یک اختلال عصبی است که شامل فلج صورت، تورم لب‌ها، و ایجاد شیار و تاخوردگی در زبان می‌شود. علت آن ناشناخته است، اما تصور می‌شود نشانه‌ای از بیماری کرون و یا سارکوئیدوز باشد.


• سرطان لب: توسعه سلولهای سرطانی در منطقه لب، در نتیجه‌ی قرار گرفتن در معرض نور شدید UV (از طریق خورشید) و یا به دلیل متاستاز سرطان در بدن، می‌تواند در قالب تورم آشکار شود.


• بیماری کرون: نوعی از سندرم روده التهابی (IBS) است که می‌تواند هر بخشی از دستگاه گوارش (GI)، از دهان گرفته تا مقعد را تحت تأثیر قرار دهد. این بیماری موجب اختلال مزمن التهابی شده، که حمله‌ی سیستم ایمنی بدن به دستگاه گوارش را شامل می‌شود.


• عفونت دندان: هر گونه عفونت در دندان یا لثه می‌تواند به یک پاسخ التهابی منجر شده که به نوبه خود باعث می‌شود لبها متورم شوند.


• هرپانژین Herpangina: همچنین تاول‌های دهان نامیده می‌شود، و توسط ویروس کوکس ساکی coxsackieviruses ایجاد می‌شود. این امر موجب تب، گلودرد، تورم صورت، زخم دهان، درد زبان، و غیره می‌شود. که توسط داروهای ضد التهاب و ضد درد درمان می‌گردد.


• کوفتگی و کبود شدگی: تورم می‌تواند به دلیل سوختن لب با خوردن غذای داغ، کبودی به علت استفاده از سیم دندان، و یا به دلیل افزایش مصرف لوازم آرایشی در لب ایجاد ‌شود.


• داروها: گاهی تورم لب‌ها ناشی از داروهایی مانند داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی (NSAIDs) و مهار کننده‌های آنزیم تبدیل کننده‌ی آنژیوتانسین ACE می‌باشند.


• سایر علل: عبارتند از وقایع بی‌اهمیتی مانند خوابیدن با صورت رو به پایین بر روی تخت، گاز گرفتن لبها، ترک خوردن یا خشکی لب، و یا واکنش به مواد آرایشی و بهداشتی است.

 

آلرژی, علل احتمالی ورم لب

حساسیت یا آلرژی یکی از دلایل بروز ورم لب می باشد

 

درمان‌های خانگی
در حالی که در انتظار اقدامات و مداخله پزشکی هستید، می‌توانید جهت تسکین موقت چند درمان ذیل را امتحان نمایید.
• کمپرس سرد با یک بسته یخی
• کمپرس گرم با یک کیسه آب گرم (نباید بیش از حد گرم باشد)
• نوعی خاک رس مخصوص لکه‌گیری پارچه
• ژل آلوئه ورا
• چای کیسه‌ای


در بیشتر مواقع، تورم با گذاشتن کمپرس سرد و یا با استفاده از مرطوب کننده لب فروکش می‌نماید. با این حال، اگر شخص سایر علائم سیستمیک به همراه ورم لب‌های بالایی یا پایینی را تجربه کرد، آنگاه بهتر است به یک دکتر مراجعه کند و این عارضه تشخیص داده و در اولین فرصت درمان شود، به خصوص اگر علت آن یک واکنش آلرژیک باشد.


سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع:rasekhoon.net


  

95/1/22
6:50 ع

دلایل سردی پاها چیست؟ جدید

 

بیماری رینود, کم کاری تیروئید

وجود مشکل در سیستم گردش خون یکی از دلایل سردی پاها است

 

گاهی اوقات پوشیدن چند جفت جوراب هم موجب نمی‌شود تا سردی پاها از بین برود که این حالت می‌تواند نشانه‌ای از وجود بیماری‌های جدی در بدن باشد. در صورتی که از وضعیت سلامت جسم خود مطمئن هستید، سرد بودن پاها و حس سرما در آن‌ها نگران کننده نیست اما در برخی موارد وجود مشکلات جسمی، علت سرد بودن همیشگی پاهاست.

 

ساده ترین دلیل سرد بودن پاها از وضعیت هوا ناشی می‌شود. همچنین علت رایج دیگر آن وجود مشکل در سیستم گردش خون است به گونه‌ای که خون کافی برای گرم نگه داشتن پاها در آن جریان ندارد. این وضعیت از سبک زندگی کم تحرک و نشستن‌های طولانی مدت پشت میز به وجود می‌آید که می‌توان با افزایش تحرک و جابه‌جایی در طول روز آن را برطرف کرد. هرچند باید توجه کرد مشکلات مربوط به گردش خون می‌تواند نشانه‌ای از یک عارضه جسمی نهفته باشد.

 

در این مطلب به برخی از دلایل جدی سرد بودن همیشگی پاها پرداخته‌ایم که به شرح زیر است:

 

بیماری رینود: این بیماری به طور معمول موجب می‌شود انگشت‌ها و پاها احساس سردی و بی‌حسی داشته باشند. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که فرد در معرض سرما قرار دارد یا تحت استرس است. این بیماری باعث می‌شود رگ‌های کوچک که خون را به پوست می‌رسانند باریک شده و در نتیجه گردش خون در برخی بخش‌ها محدود شود. بیماری رینود بیشتر در زنان و افراد ساکن در مناطق سرد شایع است.

 

در این بیماری علاوه بر سرد شدن پاها معمولا پوست تغییر رنگ می‌دهد. بخش‌های آسیب دیده ابتدا سفید رنگ شده، بعد رنگ آبی گرفته و پس از گرم شدن به رنگ قرمز در می‌آیند. همچنین با گرم شدن پوست، فرد احساس درد و سوزش خواهد داشت. در موارد خفیف‌تر بیماری می‌توان با گرم نگه داشتن پاها این عارضه را برطرف کرد. در برخی موارد پزشک داروهایی را تجویز می‌کند تا به گردش خون کمک کند.

 

کم کاری تیروئید: در این بیماری غده تیروئید میزان کافی هورمون ترشح نمی‌کند و در نتیجه بسیاری از سیستم‌های بدن عملکرد طبیعی خود را از دست می‌دهند. علائم این بیماری خفیف هستند و به آهستگی ظاهر می‌شوند و در نتیجه احتمال دارد با استرس یا فرآیند افزایش سن اشتباه گرفته شود. از جمله علائم کم کاری تیروئید احساس سرما، خستگی، بالا رفتن وزن و مشکلات حافظه است. همچنین فرد در پوست خود احساس سرما، خشکی و حساسیت دارد. پزشکان این بیماری را با انجام تست خون تشخیص می‌دهند و با مصرف روزانه هورمون مصنوعی تیروئید درمان می‌شود.

 

کم خونی (آنمی): این بیماری زمانی در بدن ظاهر می‌شود که میزان کافی گلبول قرمز سالم در خون برای رساندن اکسیژن به تمام نقاط بدن وجود ندارد. شایع‌ترین نشانه کم خونی احساس خستگی و ضعف در بدن است اما علائم دیگر آن شامل سردی پاها و دست‌ها، احساس گیجی، تنگی نفس، سردرد و رنگ پریدگی پوست هستند.

 

درمان این بیماری به نوع آن، علت و شدت کم خونی بستگی دارد اما در اغلب موارد می‌توان با تغییر در رژیم غذایی و مصرف مکمل‌هایی همچون آهن، اسیدفولیک، ویتامین C و ویتامین B12 آن را برطرف کرد.

 

بیماری عروق محیطی: سفت شدن رگ‌ها یا بیماری عروق محیطی زمانی اتفاق می‌افتد که کلسترول، چربی یا مواد دیگر در جداره رگ‌ها انباشته می‌شوند. وجود این پلاک‌ها در جداره رگ‌ها به باریک شدن آن‌ها می‌انجامد. چندین سال طول می‌کشد تا جداره رگ‌ها سفت شوند و بروز علائم آن نیز زمان‌بر است. معمولا اولین علائم آن شامل احساس ناراحتی در پاها، درد و گرفتگی می‌شود. علائم دیگر آن سردی پوست در پاها، درد و قرمز شدن آن‌هاست. درمان این بیماری به میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد و می‌تواند تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو را شامل شود.

 

هیپرهیدروز: این بیماری با عنوان تعرق غیر طبیعی شناخته می‌شود که به طور معمول در دست‌ها و پاها اتفاق می‌افتد. به نظر تعرق زیاد نمی‌تواند با سرد شدن پاها ارتباط داشته باشد اما هیپرهیدروز فعالیت بیش از حد دستگاه عصبی سمپاتیک است. این عارضه تنگ شدن رگ‌ها را به همراه دارد بنابراین در حالیکه دست‌ها و پاها عرق می‌کنند خون در آنها کمتر جریان دارد و موجب سرد شدن آنها می‌شود. اغلب برای درمان این عارضه دارو تجویز می‌شود.

 

آسیب عصب دیابتی: نوروپاتی محیطی دیابتی نوعی از آسیب دیدگی عصب است که در افراد مبتلا به بیماری دیابت بروز می‌یابد. علائم این بیماری شامل بی‌حسی، گزگز شدن، سوزش، درد و احساس سرما در پاها و دست‌ها می‌شود. همچنین شدت این نشانه‌ها در شب بیشتر است. پزشکان به افراد توصیه می‌کنند از قرار دادن پاهای خود در آب داغ برای گرم کردن آن‌ها خودداری کنند. به جای این کار استفاده از پتوهای برقی یا پوشیدن جوراب‌های گرم توصیه می‌شود. همچنین انجام مرتب حرکات بدنی و تکان دادن انگشت‌ها و پاها برای کمک به گردش خون ضروری است.

 

دیگر آسیب‌های عصبی: علاوه بر آسیب‌های عصبی ناشی از دیابت، صدمه دیدن یا دیگر مشکلات پزشکی نهفته نیز می‌تواند نوروپاتی محیطی را به دنبال داشته باشد. این درد عصبی که احساس سردی در پاها را به دنبال دارد، می‌تواند در نتیجه کمبود ویتامین، بیماری‌های کبدی یا کلیوی، عفونت، مشکلات متابولیک یا قرار گرفتن در معرض برخی انواع مواد سمی به وجود آید. همچنین عامل ژنتیکی در این زمینه موثر است و در برخی موارد دلیل بروز آن هیچ‌گاه مشخص نمی‌شود.

 

استعمال سیگار: مشکلات گردش خون که از استعمال سیگار به وجود می‌آید سردی پاها را به همراه دارد. در یک مورد نادر اما جدی که بیماری بورگر یا ترومبوآنژئیت انسدادی نام دارد، رگ‌های خون در دست‌ها و پاها تحت تاثیر قرار می‌گیرند. رگ‌های خون متورم می‌شود در نتیجه جریان خون مسدود شده و به لختگی خون منجر می‌شود. نشانه‌های اولیه شامل سرد شدن دست‌ها و پاها می‌شود اما می‌تواند به آسیب‌دیدگی بافت، درد و زخم نیز منجر شود.

منبع:isna.ir


  

95/1/22
6:49 ع

علل گزگز و درد کف پا چیست جدید

 

علل ایجاد سندرم تارسال تانل, آرتریت روماتوئید

MRI یکی از مهمترین روش های تشخیص سندرم تارسال تانل است

 

سندرم "تارسال تانل" یا "تونل تارسال" یکی از مهمترین دلایل گزگز، درد و کرختی کف پا است که اغلب افراد از آن بی اطلاع هستند.

تونل تارسال کانالی است که در قسمت داخلی مچ پا و زیر قوزک داخلی قرار گرفته است. این کانال محل عبور انواع شریان و ورید، اعصاب و تاندون است. یکی از مهمترین اعصابی که از این کانال عبور می کند، عصبی به نام تیبیال خلفی است. زمانی که این عصب به هر دلیل تحت فشار قرار می گیرد دردناک می شود. این عارضه یکی از مهمترین دلایل گزگز و درد کف پا، پاشنه و انگشتان است.

 

مهمترین علل ایجاد سندرم تارسال تانل
-کف پای صاف و بدون قوس
کف پای صاف و بدون قوس سبب می شود مچ پا به سمت خارج انحراف پیدا کند و مجرای تونل تنگ شود. بسته شدن مجرای تونل سبب فشار به اعصاب و ایجاد درد می شود. به طور کلی هر عارضه ای که منجر به تنگ شدن کانال شود، در این بیماری نقش دارد.

- آرتریت روماتوئید
- شکستگی مچ پا
- پیچ خوردن مچ پا
- متورم شدن تاندونها
- ورید واریسی
- خار استخوان مفاصل
- دیابت

 

چه افرادی بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند
زنان و مردان به یک اندازه در معرض این سندرم قرار دارند. علایم سندرم تارسال تانل مشابه علایم دیده شده در افراد مبتلا به اختلالات تیرویید است.

 

مهمترین نشانه های بیماری کدامند
احساس گزگز، درد، سوزش و بی حسی در مچ، پاشنه، قوس و انگشتان از مهمترین نشانه های این عارضه است. علایم می توانند دایمی باشند یا بر اثر ایستادن زیاد، پیاده روی طولانی یا ورزش شدید تشدید شوند.

 

روش های درمان سندرم تارسال تانل
سندرم تارسال تانل یکی از عوارضی است که سرعت در تشخیص، نقش مهمی در پیشرفت درمان دارد؛ چرا که تشخیص زودهنگام سبب کمترین آسیب به اعصاب می شود. عکسبرداری به روش MRI یکی از مهمترین روش های تشخیص است.

 

معمولا پزشکان پس از اطمینان از وجود این عارضه، استراحت، کاهش وزن، اجتناب از فعالیت بدنی شدید و استفاده از کفش مناسب را توصیه می کنند. سپس از داروهای ضد التهابی غیر استروییدی یا تزریق بی حس کننده به عصب استفاده می شود. استفاده از کفی های طبی برای افراد مبتلا به کف پای صاف نیز یکی از راهکار دیگر است. فیزیوتراپی نیز در برخی موارد توصیه می شود. در حالت های خاص، تنها راه علاج عمل جراحی برای بازکردن کانال است.
منبع:irna.ir


  

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ