سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

93/2/30
10:52 ع

قلعه جمهور معروف به دژ بابک در 50 کیلومتری شمال شهرستان اهر و در ارتفاعات غرب رود بزرگ قره‌سو قرار دارد منطقه‌ای که به نام کلیبر معروف است. بابک خرمدین یکی از سرداران بزرگ ایران است که در مقابل ظلم و ستم دشمنان ایران زمین مقاومت کرد وتا آخرین قطره خون خود جنگید.

قلعه بابک
محل اقامت و پایگاه فرماندهی بابک خرمدین در منطقه کوهستانی کورَ (در زبان آذری) که با نام عامیانه بذ یا بذین شناخته شده است قلعه بابک خرمدین در استان آذربایجان شرقی و در 5کیلومتری شهرستان کلیبر قرار دارد که قلعه بابک خرمدین یا قلعه جمهور نیز گفته می شود. بنای قلعه جمهور یا دژ بذ شامل قلعه و قصر، بر فراز قله‌ ای به ارتفاع بیش از 2300 تا 2600 متر است که اطراف آن را دره‌هایی به عمق 400 تا 600 متر فرا گرفته است. تنها از یک راه تنگ و دشوار می‌ توان به این قلعه راه یافت جز این راه ورودی به قلعه همه اطراف آن صعب العبور میباشند. از روش چفت و بست سنگها و ملاط ساروج و اندود دیوارها از نوعی خاک و گچ میتوان حدس زد زمان اولیه ساخت قلعه به اواخر اشکانی و اوایل ساسانی مربوط است که در دوره اسلامی نیز تعمیراتی در آن صورت گرفته است. داستان زندگی بابک خرمدین برای مردم آذربایجان و همه مردم ایران بسیار مهیج و مورد علاقه است واسطوره مقابله سرداری ایرانی با مهاجمان خارجی می باشد.
قلعه بابک

قلعه بابک که دو طبقه و سه طبقه است که پس از ورودی قرار گرفته است و پس از آن تالار اصلی وجود دارد که اطراف آن را هفت اطاق فرا گرفته است، اطاق‌هایی که به تالار مرکزی راه دارند. در قسمت شرقی دژ تاسیسات دیگری مرکب از اطاق‌ها و آب انبارها ساخته شده است. سقف آب انبارها با طاق جناغی و گهواره‌ای استوار شده‌اند. محوطه داخلی آن‌ها نیز به وسیله نوعی ساروج غیر قابل نفوذ گردیده و به هنگام زمستان از برف و باران پر شده و در تابستان و هنگام مضایق و محاصره‌ها از آب آن‌ها استفاده می‌ شد. در سمت شمال غربی قلعه پلکان‌ هایی سرتاسری وجود داشته که اکنون ویران شده و قسمت‌هایی از آن بیرون خاک است و تنها راه صعود به بخش‌ های مرتفع‌ تر بناست.
قلعه بابک
این قلعه باستانی توسط جنگل ارسباران احاطه شده است و به علت وجود زیبایی‌های طبیعی و ویژگی‌های تاریخی قلعه بابک از مکان‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی می‌باشد که سالیانه علاقه‌ مندان بسیاری را رهسپار این منطقه می‌ کند. بهترین فصل برای دیدن قلعه بابک بهار می باشد چون علاوه بر آب و هوای مناسب زیبایی های فوق العاده ی این منطقه را مشاهده خواهید کرد.



ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ