سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

93/2/30
11:0 ع

حیوانات مخلوقات خداوند بزرگ هستند و هر کدام از آنها بخشی از زنجیره حیات در این کره خاکی را بر عهده دارند. در چشم ما انسان ها بعضی از این حیوانات بسیار زیبا و بعضی دیگر بسیار زشت هستند. اما نباید فراموش کرد که هر کدام از این موجودات مخلوقات خداوند هستند و هدفی از خلقت این موجودات با این ظاهر زشت وجود دارد.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، شبکه معروف تلویزیونی " Discovery " در لیستی به معرفی 10 جانور زشت پرداخته است.در این مطلب قصد داریم تا شما را با زشت ترین حیوانات از دید این شبکه آشنا کنیم.

موش کور دماغ ستاره ای

اکثر ما با موش کور به عنوان یک جانور بسیار کوچک که عمدتا در زیر زمین زندگی می کند آشنایی داریم. اما گونه ای از موش کور وجود دارد که ظاهرا بسیار زشت و به نوعی ترسناک دارد. موش کور " دماغ ستاره ای" یک نوع موشک کور است که به جای دماغ عادی خود یک دماغ به شکل ستاره ای چند پر دارد. این بخش از بدن این جانور در اصل مجموعه ای از حسگرهای بویایی و حسی است که به این جانور برای یافتن غذا و یا مسیر بازگشت به لانه کمک می کند. این جانور در اکثر مواقع در تونلهای زیرزمینی به سر می برد و داشتن همچنین سیستمی برای مسیر یابی برای او بسیار مهم است.


لاک پشت قاتل

یک گونه از لاک پشت در منطقه آمریکای لاتین زندگی می کند که دارای ظاهری متفاوت از سایر لاک پشتها است. این لاک پشت دارای سر و گردنی پهن است که به شکل تکه ای سنگ از درون لاک جانور بیرون زده است. در جلوی سر جانور نیز دو بیرون زدگی وجود دارد که به عنوان بینی جانور کار می کند. این جانور شناگری قهار است که عمدتا در بخش های شمالی منطقه آمریکای لاتین زندگی می کند. این جانور به کمک ظاهر متفاوت خود به راحتی در آب استتار کرده و در زمانی که ماهی ها به او نزدیک شوند با یک حرکت طعمه خود را صید می کند.


خفاش خون آشام

یکی از ترسناک ترین موجودات زنده در نیم کره غربی خفاش " خون آشام" است. یک گونه از خفاش با گوش و بینی بسیار بزرگ که ظاهری بسیار ترسناک را برای این جانور رقم می زند. این پرنده که در غارها زندگی می کند شب هنگام از غار خارج شده و با معمولا به حیواناتی همچون گوسفند و گاو یا حتی انسان ها حمله می کند. این پرنده بر روی بدن این موجودات نشسته و با استفاده از دندان های تیز خود سوراخی در بدن این موجودات ایجاد کرده و سپس خون آنان را می مکد. نکته جالب در مورد این جانوران این است که در اکثر اوقات موجود مورد گزش واقع شده متوجه گزش نمی شود.


میمون پوزه دار

یک نژاد خاص از میمون ها وجود دارد که برخلاف سایر میمون ها از دماغی بزرگ و البته دراز بهره می برد. نکته جالب در مورد این ظاهر عجیب و به نوعی زشت این است که میمون مورد نظر ما از این ظاهر برای جذب میمون ماده و جفت گیری بهره می برد. البته لازم به ذکر است که این میمون در بدو تولد با صورتی به رنگ آبی و دماغی کوچک به دنیا می آید و پس از بلوغ حالت چهره آن تغییر می کند.


خوک وحشی

این جانور بومی آفریقا از تیره خوک ها است و دارای دندان ها بسیار بزرگی است که از درون دهان جانور بیرون زده است. این جانور دارای آرواره و جمجمه بسیار محکمی نیز هست که از آن برای جنگیدن با سایر حیوانات استفاده می کند.


قورباغه حفار مکزیکی

یک گونه خاص از قورباغه ها در جنوب آمریکا ، مکزیک و آمریکای مرکزی زندگی می کند و داراری بدنی پر از جوش با پستی چرب و لیز است. این موجود دوزیست دارای دست و پاهای بسیار کوچکی است و در عمده موارد به زیر زمین می رود و در آن مکان زندگی می کند.


ماهی راهب

یک شناگر و شکارچی بسیار حرفه ای که عمدتا در بستر رودخانه ها استتار کرده و با یک حرکت سریع قربانی خود را شکار می کند. بدن این موجود از پوستی قهوه ای تشکیل شده است و دارای دهانی بسیار زشت و ترسناک است. دو چشم این موجود آبزی نیز در بالای سر آن قرار دارد و به ترسناکی آن اضافه می کند.


مگس میوه ای

این مگس بیش از این که دارای ظاهری زشت باشد ، به نظر بسیار ترسناک می آید. یک حشره کوچک با بدنی طلایی رنگ و دوچشم قرمز رنگ بزرگ که در ترکیب با یکدیگر ظاهری صابون کوسه آر پی ترسناک را به وجود می آورد. این حشره می تواند بسیار خطرناک باشد و یک نیش آن برای از کار انداختن افراد بزرگسال نیز کفایت می کند.


کرکس بوقلمونی

نکته ای که کرکس ها را به عنوان یک پرنده زشت در لیست ما جای داده است ، بدن این جانور نیست و بلکه شکل ظاهری گردن و سر این جانور است. این پرنده در بسیاری از کتابهای داستان و رمان های ادبی به عنوان مظهر ترس و وحشت به کار رفته است. البته باید توجه داشت که این پرنده در تمیز کردن و به حرکت درآوردن چرخه حیات نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.


ماهی حبابی

این ماهی دارای آنچنان چهره عجیبی است که شما در نگاه اول خواهید گفت: امکان ندارد این جانور واقعی باشد. ماهی حبابی یک گونه خاص از آبزیان است که در آبهای عمیق در اقیانوس آرام جنوبی زندگی می کند. این موجود دارای بدنی ژله ای است و در بیشتر اوقات از نزدیک شدن به انسان ها پرهیز می کند. به علت دسترسی سخت به این آبزی خاص اطلاعات زیادی در مورد تاریخچه آن وجود ندارد.


  

93/2/30
11:0 ع



نوروز با همه آداب و رسومی که دارد، در فرهنگ عامه پر از تبصره و قاعده و قانون است. این که سال از کدام روز هفته شروع شود،مقارن با نام کدام حیوان باشد، غذای لحظه سال تحویل چه باشد و رخت و لباسش چه، همه در خرافه‌های عامیانه تهران قدیم تعریف و تفسیر دارند.
جعفر شهری در کتاب طهران قدیم خرافه های نوروزی را اینطور ر
وایت می کند:
اگر روز اول آن شنبه باشد: در آن سال حال مردم سخت باشد و رنج و غم و مشقت و دشواری بسیار باشد و گفت و گوی و زد و خورد و خصومت زیاد باشد و میان سلاطین و رعایا اختلاف و منازعه بسیار باشد. اما غله نیکو باشد و انگور نیکو بود و انجیر را آفت رسد و سیل و طغیان بسیار باشد سلطان بزرگی یاغی شود و پادشاهان و امیران و بزرگان زیاد تلف شوند و از جمله چهار پایان و دواب را سیل و طوفان از میان بردارد و فتنه و آشوب بالا گیرد و بر رعایا بدتر گذرد و در فصل بهار آشوب و ناامنی در عراق باشد. اما دیار ماوراء النهر ایمن باشد و در هندوستان بلای آسمانی رسد و در حدود عراق پارسایی به حکومت نشیند و مار و ملخ و مور و زنبور و کک و مگس بسیار شود و در بلاد طبرستان آشوب شود و از بهار تا فصل خزان هوا بی اعتبار باشد و در تابستان باران های بی هنگام ببارد و حال اهل صلاح میانه بود و سحر و جادو میان مردم رواج شود و نیشکر را اآفت رسد و در فارس مرگ و آبله بسیار باشد و در روم گوسفندان
را آفت رسد و آخر سال نرخ ها گران گردد و میان مردان و زنان ناسازگاری افتد و عشق بازی و مهر و مودت اندک گردد و حال کوه نشینان و محصول پنبه نیکو بود.

اگر اول نوروز به یکشنبه افتد: کار پادشان و بزرگان نیکو باشد و فراخی و نعمت و ارزانی بود اما سباع و دزد بسیار شود و باران و تگرگ بسیار بارد و غله و میوه فراوان باشد و مردمان را از یکدیگر خیر و منفعت رسد و تابستان آن گرم و زمستانش معتدل باشد و رغبت مردم به علم و دانش و تعلیم و تربیت زیاد گردد و حال معلمان و استادان خوش شد و روئیدنی ها به ثمر رسند و کار دیم و دیم کاران نیکو بود و بزرگان و دولتمردان را خوش گذرد و غرور و کبر و مناعت در میان فقرا زیاد گردد و کارهای بزرگ انجام شود امری غریب در عالم به ظهور رسد و طاغی و یاغی اندک باشند و حال سلطان و رعایا نیکو باشد.

اگر اول نوروز به روز دوشنبه افتد: حال زنان و ملوکان نیکو گردد و حال عامه میانه بود و مردمان را کارها با منفعت باشد و فراوانی آب و نعمت و سیل و طغیان رودخانه باشد و حرب و جدال و فتنه و آشوب آشفتگی باشد و تابستان سرد و پر نم و باران باشد و زمستان سخت شود و سرمای بی وقت در پاییز رسد و باد و طوفان زیاد باشد و درد و بیماری و امراض بلغمی و رنج سینه و شکم زیاد گردد و حشرات زیاد شوند و بیماری زنان و کودکان بسیار و پنبه نیکو و غرق سفاین و کشتی ها باشد.

اگر اول نوروز به روز سه شنبه افتد: دلالت کند که حال سلاطین پریشان باشد و حرب و جدال و خونریزی و کشتار بسیار و بلکه همه جانبه گردد و کارهای پادشاهان بسته و غیرقابل حل افتد و دل های ایشان پر غم باشد و نرخ حیوانات گران گردد و مردم را دخل و منفعت اندک باشد و فتنه ها و آشوب ها و شورش ها و طغیان های زیاد باشد و گرما و مرگ و میر و بیماری و دروغ و خیانت و حیله و خدعه و جاسوسی و ستم زیاد گردد و کهتران با مهتران و زیردستان با زبردستان به خصومت و ناهمواری آیند و فرزندان با پدران و مادران جفا کنند و از جانب مشرق بزرگ صاحب نامی تلف شود و باران های موسمی ببارد و خرابی های زیاد به بار آید و کشت کار خشک و تباه گردد و حال فقها نیکو بود.

اگر اول نوروز چهارشنبه باشد: دلالت کند که در آن سال فتنه و آشوب زیاد باشد و ارسال مراسلات خصمانه و اعزام رسول و رسل تهدید آمیز بسیار افتد و نرخ های گران، اما جو و گندم و ارزن و ماش و باقلا و عدس و برنج و کنجد بسیار تحصیل شود و درد و اندیشه و وهم و بیماری زیاد باشد و درد سینه و گلو فراوان شود و بلاد طبرستان را آشوب و کودکان را بدحالی باشد و احتکار و قحطی و تنگی پدید آید و دل های مردم پرغم، و تشویق و ترس و بیم طبقات زیاد باشد و قراردادهای بدعاقبت امضا شود و حال مردمان میانه نامطلوب گردد.

اگر اول نوروز پنجشنبه باشد: دلیل بود بر آن که در آن سال احوال اشراف و سادات و قضات و علما و متفکران نیکوگذر و مردم رغبت به دین داشته باشند و حال زنان و زیردستان خوش باشد و از دانشمندان به مقامات رسند و احوال رنگ فروشان و جواهریان و طلاگران نیکو باشد و مذاکرات صلحانه و مفید شود و میل مردم به تجمل و زینت گری و ظاهر آرایی باشد و حال کوهسار نشینان نیکوی و پنبه و کتاب خوب و نرخ های ارزان و نعمت بسیار و حال سلاطین به قوت باشد و زمستان از برف و سرما و میانه و تابستان باران های بجا بارد.

اگر اول نوروز جمعه باشد: حال علما و عباد و قضات و فضلا نیکو بود و حال سلاطین میانه و احوال مطربان و خودجنبانان و خوانندگان و عطاران و بزاران و جاهلان و کودکان و فروشندگان اجناس زنانه جمله نیکو باشد و غله خوب و حال سلطان میانه و مردم راغب به سرور گردند و تابستان گرم و زمستان سرد کشنده و بیماری بسیار باشد و اوقات مردم به بطالت و بیهوده گذرد


  

93/2/30
10:58 ع

دست‌دادن یا مصافحه، مراسمی کوتاه میان دو نفر است که شامل در دست گرفتن دستان چپ یا راست یکدیگر می‌شود که گاهی اوقات با تکان مختصری نیز همراه است، خاستگاه این عمل نامعلوم است. دست دادن دقیقا زمانی شکل می‌گیرد که دو دست بی‌درنگ یکدیگر را لمس می‌کنند، این عمل معمولاً در دیدارها، تبریکات، جشن‌ها، در هنگام تقدیم هدایا و پیشکش‌ها و یا در حین عقد قراردادها و توافقنامه‌ها انجام می‌گیرد. دست دادن شکل تکامل یافته‌ای از ارتباطات غیرکلامی است که طی سالیان سال به نمادی جهانی در ارتباطات بدل شده‌است.

 

دست ندادن
در برخی از مذاهب، از جمله مذهب شیعه، دست دادن مرد و زن ممنوع است. این مسئله در بین دیپلمات‌ها و شخصیت‌های سیاسی برخی از کشورها نیز قابل مشاهده‌است، این موضوع گاهگاهی در مجامع سیاسی و یا در دیدارهای دیپلماتیک به ایجاد رنجش و یا حتی لغو جلسه و دیدار می‌انجامد.

تصویر بالا نگاره‌ای از یک تندیس سنگی متعلق به دوران روم باستان که دو مرد را در حال دست‌دادن با یکدیگر نشان می‌دهد. این تندیس، اکنون در موزه پرگامون قرار دارد.

رازهای دست دادن:
عمولاً هیچکس به ما چگونه دست دادن را یاد نمى دهد. اما اگر دقت کرده باشید خانمها و آقایان به اشکال متفاوت دست مى دهند. حتى این تفاوتها در شغلها و شخصیتهاى مختلف و وضعیتهاى روحى متفاوت قابل مشاهده است.

هنگامى که خانمها مى خواهند احساسات صادقانه خویش را به خصوص درمواقع بحرانى زندگى نسبت به خانمهاى دیگر ابراز کنند، با یکدیگر دست نمى دهند بلکه دستهاى فرد مقابل را به نرمى در دستهاى خود گرفته و با حالت چهره، همدردى عمیق خود را بیان مى کنند.

چنین رفتارى در برخورد با آقایان به ندرت اتفاق مى افتد. به نظر مى رسد خانمها این رفتار را فقط براى ارتباط با همجنسان خود انتخاب کرده اند.

از نحوه دست دادن افراد مى توان بسیارى از خصوصیات کلى یا لحظه اى آنها را با دقت زیادى تشخیص داد. کف دست عرق کرده و خیس نشان دهنده دلهره و نوعى هیجان غیرعادى است. اگر کف دست شما زیاد عرق مى کند، به احتمال زیاد شخصیت نگران و مضطربى دارید. به خاطر داشته باشید که اگر اینگونه اید حتماً دستهایتان را قبل از دست دادن با دیگران خشک کنید. حتى بعضى بیماریها نیز در کف دستهاى شما علائمى ویژه ایجاد مى کنند.

در بیمارى پرکارى غده تیروئید کف دستها مرطوب و گرم مى شود و در اضطراب و اختلالات هراسى کف دستها مرطوب و سردند. سست و شل دست دادن بیانگر شخصیتى سرد، درونگرا و احتمالاً متکبر است. بیش از حد محکم دست دادن نیز به همین اندازه ناراحت کننده و خارج از عرف است به ویژه در نخستین ملاقاتها باید از هر دوى آنها بپرهیزیم.

وقتى با کسى دست مى دهید دقت کنید که دست او روى دست شما قرار مى گیرد یا زیردستانتان؟ اگر کف دست فردى در دست دادن، روى دست فرد دیگرى قرار بگیرد، نشان دهنده تمایل بر تسلط و اعتماد به نفس او و همچنین علاقه به کنترل رابطه از سوى او دارد، برعکس اگر کف دست فردى زیر قرار بگیرد، نشان دهنده تمایل آن فرد به تحت تسلط بودن و واگذارى حق تصمیم گیرى شخصى به فرد مقابل است. همچنین وقتى فردى در موقع دست دادن دست خود را بالاتر از حد معمول (در حد کمر) قرارداد نشان از تکبر و رئیس مآبى آن فرد دارد.

اما دست دادن با شغل افراد نیز ارتباط دارد. به طور مثال بسیارى از ورزشکاران هنگام دست دادن نیرو و قدرت خویش را کنترل مى کنند، در نتیجه به آرامى دست مى دهند. هنرمندان چیره دست و ماهر، نوازندگان و جراحان نیز مراقب دستهاى خود بوده و به آنها حساسند و در محافظتشان مى کوشند.

دست دادن دیپلماتیک هم خاص سیاستمداران است که این از خصوصیات بارز آمریکاییان است. این نوع دست دادن به ویژه طى مبارزات انتخاباتى توسط کاندیداها و یا ملاقاتهاى رسمى سران و وزیران دیده مى شود. شکل معمول آن گرفتن شانه یا بازو با دست چپ هنگام دست دادن، امرى معمول است. تهنیت و درود دو دوست قدیمى به این شکل پذیرفتنى است، اما براى بسیارى از افراد در مواجهه با کسانى که آشنایى چندانى با آنان ندارند، این گونه دست دادن ناخوشایند است آنان این امر را به عنوان حرکتى تظاهرآمیز پد ضد عرق my dry و ریاکارانه تلقى مى کنند اما هنوز بسیارى از سیاستمداران به انجام این عمل اصرار مى ورزند.


همچنین آداب و رسوم دست دادن در کشورها و فرهنگ هاى مختلف متفاوت است. فرانسویها درست مثل ما در هنگام ورود و خروج با یکدیگر دست مى دهند. آلمانیها تنها یک بار با هم دست مى دهند. برخى از آفریقاییها پس از هر بار دست دادن بشکن مى زنند که حاکى از رهایى و آزادى است. مردم برخى از کشورها هم دست دادن را خوب نمى دانند. آمریکاییها خیلى محکم دست مى دهند که احتمالاً از رقابتهاى سنگین جسمى مانند کشتى سرخ پوستان نشأت گرفته است. پیچیده ترین شکل دست دادن را سیاهان آمریکایى دارند که عملاً شامل چند عمل پیچیده است.

دست دادن شکل تکامل یافته اى از ارتباطات غیرکلامى است که طى سالیان سال به نمادى جهانى در ارتباطات بدل شده است. مثلاً بالا نگه داشتن دو دست که دلالت بر همراه نداشتن سلاح مى کرده است، بعدها به درود و تهنیت و صلح طلبى در بدو خوش آمد بدل شده است. رومى ها با الهام از این عمل دست بر سینه مى گذاشتند. آنها حتى به جاى دست دادن، بازوهاى هم را مى گرفتند. دست دادن امروزى نشانه اى از خوش آمدگویى و پذیرایى است. تماس کامل دو کف دست، بیانگر صمیمیت و حاکى از یک رنگى و یکى بودن است.


  

93/2/30
10:58 ع

یک شرکت در نظر دارد در بهار سال 2012 تلفن همراه قابل انعطافی را عرضه کند که می توان به راحتی آن را به هر زاویه ای تا زد و حتی با چکش بر روی آن کوبید.

به گزارش خبرگزاری مهر، این تلفن همراه که ظاهری مانند گوشی های “گلکسی” ا دارد به اندازه ای قابل انعطاف است که می توان آن را به راحتی به شکل لوله درآورده و یا تا زد.
شرکت سامسونگ در دورانی که به نمایش گذاشتن نمایشگرهای قابل انعطاف به یکی از اصلی ترین بخشهای نمایشگاه های تکنولوژی به شمار می رود، موفق شده قدمی بزرگ را در زمینه تحقق بخشیدن به ایده ای رویایی به جلو بردارد.

این شرکت در ماه ژانویه سال جاری نمایشگرهای قابل انعطاف AMOLED خود را با ابعاد 4?5 اینچ و ضخامت 0?3 میلیمتر به نمایش گذاشت و بر اساس گزارشات جدیدی که از محصولات این شرکت ارائه شده، تلفنهای همراه مجهز به این تکنولوژی در سه ماهه دوم سال آینده در بازارها عرضه خواهند شد.

این تکنولوژی بر اساس صفحات کربنی به ضخامت یک اتم که گرافن نامیده می شوند، ابداع شده است، این لایه های باریک بر روی یکدیگر قرار می گیرند و سپس لایه ای از کریستال مایع به عنوان محافظ کل این لایه ها را پوشش می دهد. سامسونگ تصاویری از طرح اولیه این تلفن همراه با نام “گلکسی اسکین” را منتشر کرده است.

تلفنهای همراهی که در ساخت آنها از گرافن استفاده شود عملا نشکن خواهند بود، ویژگی که موجب محبوبیت فوری و بی چون و چرای این تلفنهای همراه نسبت به دیگر مدلهای موجود در بازار خواهد شد.

بر اساس آنچه از محصول جدید سامسونگ منتشر شده، گوشی های جدید و قابل انعطاف این شرکت از نمایشگری قابل انعطاف با وضوح 800 در 480 برخوردار است، دوربینی هشت مگاپیکسلی داشته و حافظه داخلی آن یک گیگابایت در نظر گرفته شده است.

بر اساس گزارش دیلی میل، این ویژگی ها در کنار پردازشگر 1?2 گیگاهرتزی به گوشی کنونی سامسونگ که در بازارهای جهانی موجود است شباهت زیادی دارد.


  

93/2/30
10:57 ع

ما در جامعه ای زندگی می کنند که بیش از مواد مخدر چیزهایی به مراتب بدتر و در دسترس تر هستند که مارا تهدید میکنند . در میان این مواد چیزهای بیشماری هستند که روزانه آنها را میخوریم ، اما هیچ کدام اطلاعاتی در این باره نداریم . غذا خوردن در حال حرکت و کاهش فعالیت های مفید ویژگی ارزشمندی ! است که از زندگی جدید در قرن جدید برای ما به ارمغان آورده است. نقطه تاسف بار این مطلب این است که ما با دانش کم و با در نظر گرفتن آنچه که به ظاهر در لفافه ای زیبا از یک بسته بندی فویلدار وجود دارد روبرو هستیم . دانستن حقایقی از این بسته بندی های زیبا و خوراکی های خوش مزه داخل آنها ممکن است کمی بیش از قبل مارا به فکر معده خودمان بیندازد . در این پست 10 مبحث سوال برانگیز – و حتی ترسناک – در مورد افزودنی های این فست فود ها را خواهید خواند .

Dimethylpolysiloxane

این چیزی است که به عنوان پلاستیک بتونه شناخته شده است . این ماده برای ساختن توپهای فنری خوب است  و یا در دستگاه فتوکپی کارایی دارد .باید این مطلب را در بخش funnies روزنامه ها – در مورد صنعت فست فود – بنویسند که این ماده را برای جلوگیری از کف کردن روغن سرخ کردنی استفاده میکنند .

 اسید Carminic

شما ممکن است نام این ماده را در صنعت رنگ آمیزی مواد غذایی شنیده باشید ، نامهای مستعاری مانند : زرشکی دریاچه، قرمز طبیعی 4، Carmine، و غیره . این اسامی نشان می دهد که این ماده تقریبا در همه چیز از نوشابه بگیر تا  دسر مربا و ژلاتین وجود دارد .  این قرمز دانه اما منبع چندان جالبی ندارد : cochineal . میتوانید در گوگل آن را سرچ کنید … بله به طور خاص ، این منبع یک حشره است. این رنگ زیبا حشرات خشک خرد شده گرفته شده است. همچنین در خانواده همین حشره سوسکهایی وجود دارد که در صنعت " لعاب شیرینی پزی " به عنوان لاک یا جلا دهنده  استفاده میشود . نصور کنید که میز قهوه برای پدر چیده شده است با چه دسرهای خوشمزه ای

TBHQ

این نگهدارنده مشتق از نفت است و در محصولات زیبایی و آرایشی مانند لاک و لاک الکل و … کاربرد دارد . ، و بیشتر از آنچه به نظر می رسد بر روی منوی مک دونالد – سالاد میوه و گردو، McGriddle، و McNuggets مرغ و … وجود دارد . 5 گرم از این ماده می تواند شما را به کشتن بدهد و 1 گرم از آن می تواند شما را به طور جدی بیمار کند .  در حالی که شما با سفارش 11 پوند McNuggets به این مرز وحشتناک میرسید . به همین علت است که FDA در واقع قانونی را برای مصرف عمومی این ماده ( 0?02? گرم در مواد غذایی در روغن و چربی) محدود کرده است .

سولفات آمونیوم

این ماده توزیع شده توسط شرکت های شیمیایی است که نقش مرتب کردن مواد بر اساس مواد غذایی برای مخمر نان (اگر چه به عنوان شکر به اندازه کافی خوب نیست) قرار دارد . هدف دیگر آن به عنوان کود برای خاک های قلیایی است. همچنین در آفت کش ها استفاده می شود این ماده به خودی خود کشنده نیست اما در اینجا شما ببینید که چگونه آن را به دام و محصولات کشاورزی از یک مزرعه است میریزند .

لجن صورتی

این ماده استفراغ آور یک  افزودنی سریع به مواد غذایی شناخته شده است و البته از نگاه بسیاری از منابع خبری ، پوشانده شده است. در حالی که قانونی وجود دارد که  "به طور کلی امن" توسط وزارت کشاورزی در نظر گرفته شده و استفاده از این ماده ممنوع است . اما مک دونالد توانسته است تا اجازه استفاده از این ماده را برای افزودن  به گوشت گاو خود بگیرد .  آنچه نگران کننده است این است که این لجن صورتی با هیدروکسید آمونیوم استفاده شده است که برای کشتن هر گونه باکتری در اسپری ها وجود دارد . همچنین می تواند در هزاران خانواده به عنوان  پاک کننده ها، کود، و حتی خانگی بمب یافت شود.


  

93/2/30
10:57 ع

ما در جامعه ای زندگی می کنند که بیش از مواد مخدر چیزهایی به مراتب بدتر و در دسترس تر هستند که مارا تهدید میکنند . در میان این مواد چیزهای بیشماری هستند که روزانه آنها را میخوریم ، اما هیچ کدام اطلاعاتی در این باره نداریم . غذا خوردن در حال حرکت و کاهش فعالیت های مفید ویژگی ارزشمندی ! است که از زندگی جدید در قرن جدید برای ما به ارمغان آورده است. نقطه تاسف بار این مطلب این است که ما با دانش کم و با در نظر گرفتن آنچه که به ظاهر در لفافه ای زیبا از یک بسته بندی فویلدار وجود دارد روبرو هستیم . دانستن حقایقی از این بسته بندی های زیبا و خوراکی های خوش مزه داخل آنها ممکن است کمی بیش از قبل مارا به فکر معده خودمان بیندازد . در این پست 10 مبحث سوال برانگیز – و حتی ترسناک – در مورد افزودنی های این فست فود ها را خواهید خواند .
دی اکسید گوگرد

مورد استفاده این ماده برای جلوگیری از قهوه ای شدن موارد به عنوان یک نوع عامل سفید کننده است . دی اکسید گوگرد ( از قطران زغال سنگ ) را می توان در میوه ها و سبزیجات، و همچنین به عنوان ماده افزودنی در نوشیدنی ها یافت . با این حال، این ماده نگهدارنده، از یک طرف ویتامین B1 و 12 را از بین میبرد و باعث مرگ و میر افراد مبتلا به حساسیت به مواد مخدر میشود . این یک ماده شیمیایی است ناچیز و بی ارزش است که برای کارخانجات و شرکتها ارزش زیادی دارد و باعث کاهش هزینه پس انداز سودهای کلان است .

نیترات ها

مورد استفاده اولیه این مواد به عنوان نگهدارنده گوشت و پنیر و کمک به طعم و رنگ آنهاست . برخی از عوارض جانبی که در اثر مصرف نیترات ها برای افراد مختلف بوجود میاید عبارتند از: سردرد، برافروختگی چهره، و مشکلات در خونی که حامل اکسیژن است. صدایی که با منع تبلیغ داروهای حاوی این مواد برخاسته است دلیلی برای مضر بودن این ماده است .

سلولز

این ماده از گیاهان می آید و واقعا برای شما خوب است، اما به عنوان یک نوع جایگزین با فیبر بالا ، با چربی کم به آرد و روغن در غذاهای حجیم اضافه میشود . همچنین در موادی مانند سس سالاد، شربت توت فرنگی، کلوچه، و پنیر استفاده می شود . منبع این ماده خمیر چوب فرآوری شده است با این حال، کمی دلربا است. درست است اما سلولزی که از درختان به دست میاید نه سلولزی که به شکل پودر با جوشاندن پالپ در مواد شیمیایی و یا با روشهای خاصی ، با اضافه کردن آن به اسید به دست آمده باشد .

دی اکسید سیلیکون


شاید بسیار تعجب کرده باشید چون این ماده به عنوان شن و ماسه شناخته شده است. مورد استفاده اولیه آن برای ساخت شیشه و سیمان است ، آن را نیز به عنوان یک عامل ضد شکل پذیر در فلفل قرمز استفاده میکنند که شما به آسانی می توانید در وندی و تاکوبل انرا سفارش دهید و میل کنید ! شاید باورش سخت باشد که شن و ماسه برای حفظ گوشت فرآوری شده از چسبیدن به یکدیگر استفاده می شود . این ماده ظاهرا مضر نیست ، اما مطمئنا خوراکی هم نیست.

ال سیستئین

این یک اسید آمینه است که کمک می کند تا افزایش قابلیت انعطاف خمیر، بهتر شود البته در موارد صنعتی این یک استفاده از این ماده است . منبع رایج بدست آوردن این ماده از موی انسان و پر اردک است . فست فودها – حدود 80? – این ماده را از پرهای اردک بدست میاوردند و حتی مک دونالد از آن در پای و رول استفاده میکند . اما این همیشه صدق نمی کند . شاید بشود آنرا به عنوان یک نوع شبه آدم خواری به حساب اورد وقتی که موی انسان منبع اصلی آن است . بهر حال شما تصور کنید که حتی یک مو در غذای شما وجود داشته باشد .


  

93/2/30
10:57 ع

طلا را به چند دلیل ارزشمند می دانیم: زیبایی، کاربرد به عنوان جواهر، و کمیاب بودن. کمیابی عنصر طلا روی زمین تا اندازه ای به دلیل کمیاب بودنش در کل کیهان است. بر خلاف عناصری مانند کربن یا آهن، طلا نمی‌تواند درون یک ستاره ساخته شود. بلکه باید طی رویدادی بسیار سهمگین تر مانند رویداد فوران کوتاه پرتو گاما (GRB) پدید آید.

این نگاره ی هنری دو ستاره نوترونی را در لحظه ی برخورد نشان می دهد. رصدهای تازه تایید کرده اند که در برخورد ستارگان نوترونی به یکدیگر، فوران های کوتاه پرتو گاما پدید می آید. چنین برخوردهایی به ساخته شدن عنصرهای سنگین کمیاب، از جمله طلا می انجامند. احتمالا همه ی طلاهای زمین هم از برخورد ستارگان نوترونی پدید آمده.

شواهد به دست آمده از رصد این GRB نشان می دهد که این فوران کوتاه از برخورد دو ستاره ی نوترونی پدید آمده است. ستارگان نوترونی هسته های مرده ی ستارگانی هستند که خود پیشتر در انفجاری ابرنواختری از بین رفته اند. افزون بر آن، یک تابش یگانه و منحصر بفرد که تا چند روز در همان جای GRB به جا مانده بود هم احتمالا نشانه ی ساخته شدن مقدار چشمگیری از عنصرهای سنگین، از جمله طلا بود.

ادو برگر از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین (CfA) در کمبریج ماساچوست می گوید: «به برآورد ما، مقدار طلایی که طی یکی شدن این دو ستاره ی نوترونی ساخته و پس زده شد، شاید به فراوانیِ 10 برابر جرم ماه باشد- یک درخشش بی همتا!»

یک GRB درخششی از نور پرانرژی – همان پرتوی گاما- است که از انفجاری بی نهایت پرانرژی گسیلیده می شود. بیشتر GRBها در دوردست کیهان یافته می شوند. برگر و همکارانش GRB 130603B که در فاصله ی 3.9 میلیارد سال نوری از زمین رخ داد و یکی از نزدیک ترین فوران های دیده شده تا امروز بود را مورد بررسی قرار دادند.
گن لاغری اسلیم لیفت زنانه  گن وی کر فوران های پرتو گاما بسته به این که درخشش پرتوهای گامایشان تا چقدر ادامه داشته باشد، بر دو گونه اند: بلند و کوتاه. GRB 130603B، که در 3 ژوئن توسط ماهواره ی سویفت ناسا یافته شد، کمتر از دو دهم ثانیه به درازا کشید.

گرچه آن پرتوهای گاما به سرعت ناپدید شدند، ولی GRB 130603B پس از آن هم تابشی از نور فروسرخ که به آرامی رو به خاموشی می رفت را به نمایش گذاشت. درخشش و رفتار این نور فروسرخ با یک "پس تاب" معمولی که در اثر برخورد فواره ای پرسرعت از ذرات با محیط پیرامون پدید می آید همخوانی نداشت؛ بلکه رفتارش چنان بود که گویی از عنصرهای رادیواکتیوی غریب و شگفت آور می آمد.

مواد سرشار از نوترونی که از برخورد ستارگان نوترونی پس زده می شند می توانند چنین عنصرهایی را پدید بیاورند. این عنصرها سپس دچار واپاشی رادیواکتیو شده و پرتویی می گسیلند که عمدتا در محدوده ی فروسرخ است – دقیقا همان چیزی که دانشمندان مشاهده کردند.

ون-فای فونگ از CfA می گوید: «ما به دنبال یک "نشانِ پس از رویداد" بودیم تا یک فوران کوتاه پرتو گاما را به برخورد ستارگان نوترونی ربط دهیم. تابش رادیواکتیو GRB 130603B شاید همان "نشانِ پس از رویداد" بود.»

بر پایه ی محاسبه ی گروه دانشمندان، آن GRB موادی نزدیک به یک صدم جرم خورشید را پس زد که بخشی از آن طلا بود. با ترکیب مقدار طلای ساخته شده در یک تک GRB کوتاه، و شمار چنین انفجارهایی که در درازنای تاریخ کیهان رخ داده اند، پی می بریم که احتمالا همه طلای درون گیتی از فوران های پرتو گاما پدید آمده است.

برگر می گوید: «کارل ساگان گفته بود ما همه از ستارگان ساخته شده ایم، و [اکنون ما می افزاییم که] جواهراتمان هم از برخورد ستارگان پدید آمده اند.»

 


  

93/2/30
10:56 ع

 

گفته شده که مایاها تمدنی نیمه آمریکایی هستند که تنها با خط کاملا پیشرفته پیش از کلمبیایی شناخته می‌شدند. مایاها در زمینه هنر، معماری و تجهیزات نجومی ‌و ریاضیات نیز شهرت داشتند. تصورات اشتباه خیلی زیادی در مورد تمدن مایا وجود دارد و این فهرست مطمئنا خط بطلانی بر حداقل یک یا دو مورد از این اشتباهات خواهد کشید. علاوه بر این، در این متن حقایقی شایان توجه درباره ی این تمدن اسرار آمیز بیان می شود.

1- راز باستانی

هیچ کس واقعا نمی‌داند که چه چیزی باعث نابودی تمدن مایا شد.

به خاطر دلایلی که هنوز هم مورد بحث اند، مناطق اصلی زندگی مایا که در سطحی پایینتر از زمین اصلی قرار داشت، به مرور و در طول قرون هشتم و نهم، شیب بیشتری پیدا کرد و پس از آن کم کم رو به نابودی رفت. این ادعا با نوشته‌های تاریخی و سازه‌های معماری در مقیاس بزرگ پیوند دارد. تئوریهای غیراکولوژیک در مورد نابودی مایا، به چندین زیر گروه در یک رده، مثل زیاد شدن جمعیت، تاراج خارجیها، شورش و طغیانهای محلی و فروپاشی مسیرهای تجاری دسته بندی می‌شوند. فرضیه‌های اکولوژی، شامل حوادث طبیعی، ‌بیماریهای واگیردار و تغییرات آب و هوایی می‌شوند. دلایل و شاهدی دال بر افزایش جمعیت اضافه بر ظرفیت محیط نیز وجود داشته که موجب فرسودگی پتانسیل‌های زراعتی و شکار بیش از اندازه حیوانات شده و همین عامل نابودی تمدن مایا را تضمین می‌کرده است. برخی از محققین به تازگی استدلال کردند که خشکسالی 200 ساله شدید و سختی، منجر به سقوط و فروپاشی تمدن مایا شده است.

2- تقویم مایایی پایان جهان را پیشگویی نمی‌کند.

اول از همه اینها باید بگوییم که مایاها فقط یک تقویم ندارند بلکه آنها تقویم هایی دارند که با هم ارتباط دارند. در افسانه‌هایی گفته شده که در تقویم long count زمان به پایان رسیدن جهان مشخص شده است.

طبق افسانه‌های مایا، ما در جهان چهارم یا جهان «آفرینش» که در افسانه‌ها از آن صحبت شده، زندگی می‌کنیم. در تقویم long count آخرین خلقت یا آفرینش در 12?19?19?17?19 به پایان می‌رسد. که این سلسله مراتب دوباره در 20 دسامبر 2012 اتفاق می‌افتد. طبق این گفته ی مایاها، هم اکنون زمان جشن بزرگ به خاطر رسیدن به انتهای چرخه آفرینش فرا رسیده است. این سخن به معنی رسیدن به پایان جهان نیست، بلکه منظور از این جمله شروع یک عصر جدید است. درحقیقت مایاها ارجاعهای زیادی به تاریخهایی دارند که بعدها در سال 2012 رخ می‌دهد. در حقیقت نظریه پایان یافتن جهان در سال 2012 (با توجه به افسانه مایایی) را اولین بار خوزه آرگیولس سال 1987 در کتابش به نام The Mayan Factor: Path Beyond Technology مطرح کرد.

3- آخرین قلمرو حکومتی مایا

آخرین حکومت تمدن مایا تا سال 1697 وجود داشت.

شهر جزیره‌ای تایاسال مکان آخرین پادشاهی مستقل تمدن مایا محسوب می‌شد و برخی از کشیشان اسپانیایی تا سال 1969 با مسالمت و آرامش آخرین پادشاه ایتزا یعنی کانک Canek را ملاقات و موعظه می‌کردند. پادشاهی ایتزا بالاخره در  13 مارچ 1697 تسلیم اسپانیایی‌ها شد.  حالا مصنوعات و بناهای باستانی در چیچن ایتزا که همه ما می‌شناسیم، در این آخرین منطقه خودمختار واقع شده است. جالب اینکه بیشتر زمینهایی که این مکانهای باستانی در آنجا واقع شده، جزو زمینهای خصوصی یک خانواده محسوب می‌شود، درحالیکه دولت آنها را متعلق به خود و درحقیقت خود را اداره کننده این مکانها می‌داند.

4- سونا

حمامهای آرامش بخش یا zumpul-ché جایی بود که مردم مایایی زمان باستان خودشان را در آنجا تطهیر و شستشو می‌کردند. این حمامها خیلی شبیه سونای امروزی بوده، دیوارهای سنگی و سرپوشیده داشت، همراه با یک دریچه یا سوراخ کوچک در قسمت سقف. آبی که از صخره‌های سنگین وارد اتاق می‌شد تولید بخار کرده و این روند شرایطی فراهم می‌کرد که تمام ناپاکیها و کثیفیها نابود شود. پادشاهان مایا عادت داشتند بعد از ملاقاتهایشان حمام سونا بگیرند تا احساس سرزندگی و همچنین پاکی داشته  باشند.

Ball Courts- 5

مایاها ball court را به عنوان محلی برای بازی کردن می‌ساختند.

بازیهای توپی Mesoamerica ورزشی با انجمنهای آیینی بود که مردم پیش-کلمبیایی بالغ بر 3000 سال از این ورزش استقبال می‌کردند. در طول دوره ای هزار ساله انواع مختلفی از این بازی در سرزمینهای مختلف وجود داشته و هنوز یک نمونه مدرن از این بازی به نام ulama در معدودی از مکانها  و بین افراد بومی ‌طرفدار دارد. Ball courts مکانهایی عمومی ‌بودند که برای رویدادهای مهم فرهنگی و فعالیتهای آیینی مثل جشنواره‌ها و اجراهای موسیقی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این مکان از سراشیبی‌های پله دار تشکیل می‌شد که به صحن مراسم یا پرستشگاه‌های کوچک منتهی می‌شد، ball court‌ها شبیه حرف “I” بودند و تقریبا در تمام شهرهای کوچک مایا یافت می‌شدند.

6- قربانیان

بعضی از افراد مایا هنوز هم قربانی و خونریزی دارند

قربانی کردن انسان برای اهداف مذهبی و یا پزشکی یکی از موضوعاتی است که اکثر مردم در مورد مایاها می‌دانند- اما آنچه اغلب مردم نمی‌دانند این است که آنها هنوز هم قربانی می‌کنند. اما هیجان زده نشوید! حالا خون مرغ جای خون انسان را گرفته است. امروز هنوز هم اقوام مایا سنتهای آیینی اجدادشان را حفظ کرده اند. آیین نماز و دعا، هدایا، قربانی‌های خونی (که حالا مرغها جای انسان را گرفته اند)، رقصها، مهمانی‌ها، و نوشیدنی‌های آیینی هنوز هم از رسومات دینی و سنتی آنها محسوب می‌شود.

7- دکترهای عالی

مایاها روشهای درمانی بسیار خوب و جالبی دارند.

سلامت و علم پزشکی در میان مایاهای باستان ترکیب پیچیده ای از ذهن، بدن، مذهب، مراسم آیینی و دانش محسوب می‌شد. مهم‌تر از همه اینها کسانی برای وظایف پزشکی انتخاب می‌شدند که آموزشهای عالی و درستی دیده بودند. این مردان «شامان» نامیده می‌شدند و به عنوان واسطه ای بین دنیای فیزیکی و دنیای معنوی عمل می‌کردند. آنها برای رسیدن به هدفشان یعنی شفا بخشیدن بیماران، و پیش‌بینی و کنترل کردن حوادث فوق طبیعی، تمرین جادوگری هم می‌کردند. از زمانیکه دانش پزشکی شدیدا با جادوگری و مذهب غرابت پیدا کرد، برای شامانها هم بسیار ضروری و واجب بود که مهارتهای پزشکی و دانش خود را توسعه بخشند. معروف بود که مایاها زخمها را با موی انسان بخیه می‌زدند، شکستگی استخوان را درمان می‌کردند و حتی در زمینه جراحی دندان هم مهارت داشتند؛ از سولفید آهن برای پر کردن دندان استفاده می‌کردند و ابزارهای جراحی می‌ساختند.

8- دوران کودکی مایاها

مایاها به زیبایی و تربیت بچه‌هایشان اهمیت می‌دادند.

مایاها همواره آرزو داشتند بچه‌هایشان تواناهایی جسمی‌ غیرطبیعی داشته باشند. برای مثال در سنین خردسالی تخته‌هایی را روی پیشانی بچه‌ها محکم فشار می‌دادند تا پیشانی پهنی داشته باشند. یکی دیگر از معیارهای زیبایی برای بچه‌های مایا چپ بودن چشمها محسوب می‌شد! بنابراین پدر و مادرها برای رسیدن به این هدف اشیائی را جلوی چشمهای نوزاد تازه به دنیا آمده آویزان کرده و آن را تکان می دادند تا بر اثر مداوت و تکرار این عمل چشمهای بچه دیگر برای همیشه چپ بشود!

حقیقت جذاب دیگر در مورد کودکان مایا این است که بیشتر آنها را بر اساس روزی که در آن به دنیا می‌آمدند نام گذاری می‌کردند. هر روز سال برای بچه‌های پسر و دختر و والدین اسم خاصی داشت و از آن ها انتظار می‌رفت که این سنت را انجام دهند.

9- فرهنگی که ادامه دارد…

هنور افراد زیادی از تمدن مایا در مناطق خاص خودشان زندگی می‌کنند

درحقیقت بالغ بر 7 میلیون مایایی در مناطق خاصی زندگی می‌کنند، تعداد زیادی از آنها نیز طوری زندگی می‌کنند تا بتوانند آنچه از میراث فرهنگی برایشان باقیمانده را حفظ کنند. بعضی از آنها به طور کامل با فرهنگ مدرن منطقه ای که در آن زندگی می‌کنند خودشان را وفق داده اند، در حالیکه دیگران زندگی ویژه سنتی و باستانی خود را ادامه می‌دهند و اغلب اوقات به یکی از زبانهای مایایی به عنوان زبان اول صحبت می‌کنند. بیشترین جمعیت از افراد مایا در ایالتها و شهرهای مکزیک مثل Yucatán، Campeche، Quintana Roo، Tabascoو Chiapas، و در بعضی کشورهای آمریکای مرکزی مثل Belize، گوآتمالا و قسمتهای غربی هوندوراس و الساوادور پراکنده اند. و جالب است بدانید امکان دارد بعضی از کلمات مثل shark به معنی کوسه و cocoa به معنی کاکائو از زبان مالایی گرفته شده باشند. حالا برایتان یک جمله مالایی را می‌نویسیم تا اگر با یک مالایی برخورد کردید  حداقل بتوانید یک جمله صحبت کنید!

در زبان Yucatec مالایی جمله Jach Dyos b’o’otik برای تشکر کردن به کار می‌رود و معنی آن می‌شود “ازت متشکرم”


  

93/2/30
10:56 ع

 

الماس های معروف جهان به دلایل مختلفی معروف شده اند. برخی به خاطر اندازه و برخی دیگر به خاطر زیبایی و رنگ. ولی علت اصلی، شاید گذشته یا تاریخی باشد که آن الماس تجربه نموده است. در اینجا تعدادی از معروفترین الماسهای دنیا را معرفی می کنیم. اما قبل از آن، لازم به یادآوری است که گوهرها بخصوص الماس با واحد قیراط سنجیده میشوند. در واقع هر قیراط 0/2 گرم وزن داشته و یابه عبارتی هر گرم برابر با 5 قیراط می باشد.

                                برای تماشای الماس ها به ادامه مطلب مراجعه کنید
الماس کوه نور

با 92/108 قیراط وزن از میان الماسهای مشهور جهان، بی شک کوه نور افسانه ای ترین آنها به شمار می رود. این الماس از یک سنگ اولیه 186 قیراطی برش داده شد. سرگذشت پر نشیب و فراز و حیرت انگیز آن با تاریخ هند، افغانستان، ایران و انگلستان درآمیخته است. کوه نور در قرن شانزدهم میلادی، در دوران سلطنت بابر، بنیانگذار سلسله گورکانی هند پدیدارشد. سپس الماس مشهور به نوبت به دست شاه جهان(کسی که دستور ساختمان بنای تاج محل را داد) و اورنگ زیب(که تعصب دینی اش باعث اختلاف میان هندوان و مسلمانان شد) می رسد. این الماس توسط نادرشاه افشار (یکی از معروفترین جهانگشایان آسیا) درسال 1739 به ایران آورده شد و در آخر از انگلستان سر در آورد. کوه نور در سال 1850 به ملکه ویکتوریا اهدا شد. در دربار انگلیس بر روی آن تراش مجدد صورت گرفت و در تاج ملکه الیزابت دوم قرار گرفت. هم اکنون از این الماس در برج لندن(Landon Tower) نگهداری می شود.

الماس دریای نور

دریای نور یکی از بزرگترین الماس‌های شناخته شده به وزن175 تا 195 قیراط است. این الماس به رنگ صورتی شفاف بوده و در سال 1739 بعد از حمله نادرشاه به دهلی‌ هند، توسط وی به ایران آورده شد. این الماس بر روی تاج پادشاه ایران قرار داده شده است. دریای نور همراه با خواهر خود «کوه نور» که اینک جزو گوهرهای سلطنتی انگلستان است و در جلو تاج سلطنتی آن کشور نصب شده است، توسط نادر شاه افشار جزو هدایای محمد شاه گورکانی و غنایم جنگی، از هند به ایران آورده شده است. این سنگ قیمتی پس از نادر ظاهراً به تصرف نوه وی شاهرخ در آمده، سپس به دست میر علم خان عرب خزیمه و از او به کریم خان زند و سرانجام به لطفعلی خان زند رسید. آغا محمد حسن خان قاجار پس از شکست دادن و کور کردن لطفعلی خان، خود بازوبندهای دریای نور و تاجماه را از بازوان آن گشوده متصرف گردید و بدین گونه این گوهر یکتا جزو گوهرهای خزاین قاجار درآمد. ناصرالدین شاه معتقد بوده که این الماس از گوهرهای تاج کورش کیخسرو بوده است و خود او بسیار به این گوهر گرانبها علاقه داشت و گاهی آنرا به کلاه و زمانی به بند ساعت و گاهی به سینه خود نصب میکرد و حتی تولیت دریای نور را منصبی مخصوص قرار داده بود و این مهم را با عیان و بزرگان کشور محول میداشت، چنانکه در ضمن وقایع سال 1296 هـ . ق. در منتظم ناصری می خوانیم که تولیت دریای نور در ان سالها به حاجی محمد رحیم خان خازن الملک محول بوده است. دریای نور بعدها داخل موزه جواهرات دولتی گردیده در همان محل بود تا در سال 1336هـ .ق. هنگامی که محمد علی میرزا بر اثر شکستی که از مشروطه خواهان خورد و به سفارت روس در زرگنده پناهنده شد، این گوهر را جزو گوهر های دیگری با خود به آنجا برد و مدعی بود که گوهر مزبور ملک شخصی اوست و چیزی نمانده بود که این گوهر گرانبهای ایران که یادگار جهانگیری‌های نادر شاه می‌باشد مانند خواهر خود راه دیار دیگری را در پیش گیرد ولی همت ملیون و آزادیخواهان آن را نجات داد. پس از رفت و آمدها و گفتگو های بسیار، این گوهر را با مقداری گوهر های دیگر از محمد علی میرزا پس گرفته به موزه و خزانه سلطنتی باز گردانیدند.

الماس تیفانی(Tiffany Diamond)

این الماس زرد رنگ 51/128 قیراط وزن دارد و در سال 1878 در معدن کیمبرلی افریقای جنوبی پیدا شد. سنگ برش نخورده آن 42/287 قیراط وزن داشت. این الماس توسط جواهرفروشان تیفانی در نیویورک خریداری، و در پاریس با 90 سطح برش داده شد.

الماس شاه(Shah Diamond)

این الماس 70/88 قیراط وزن دارد وهمان طور که در تصویر می بینید، برش این الماس با الماسهای دیگر کاملا متفاوت است. این الماس سطوح کلیواژ را بخوبی نشان می دهد. سنگ اولیه این الماس 95 قیراط وزن داشت، که پس از برش بصورت برش قطعی به 7/88 قیراط تقلیل یافت.

بی نظیر بودن الماس شاه به این دلیل می باشد که در سه سطح این الماس نام سه پادشاه مالک این الماس حک شده است . جهانگیر شاه، جهان شاه و فتحعلی شاه اسامی این پادشاهان است. این الماس در هنگام حمله نادر شاه در سال 1739 بوسیله نادر شاه افشار به ایران آورده شد، بعدها طی حوادثی به روسیه رفت و در سال 1829 به تزار نیکلاس اول اهدا شد. از این الماس هم اکنون در کاخ کرملین مسکو نگهداری می شود

الماس امید (Hope Diamond)

الماسی آبی رنگ با وزن 52/45 قیراط. این الماس در سال 1830 بوسیله یک بانکدار امریکایی بنام H-Ph Hope خریداری شده و دوباره برش داده شد. از سال 1958 از این الماس در انستیتو اسمیت زونیای واشنگتن نگهداری می شود.

الماس ناساک (Nassak Diamond)

با 38/43 قیراط وزن . این الماس در ابتدا بیش از 90 قیراط وزن داشته و در معبد شیوا نزدیک ناساک هند از آن نگهداری می شد. در سال 1818 این معبد توسط انگلستان غارت شد و در سال 1927 به نیویورک رفت و در آنجا تراش مجدد داده شد. در سال 1977 بوسیله پادشاه عربستان سعودی خریداری شد و هم اکنون در تملک این پادشاهی است .

الماس درسدن (Dresden Diamond)

این الماس به رنگ سبز بوده و 41 قیراط وزن دارد. محل پیدایش آن بطور دقیق مشخص نیست، ولی احتمالا بایستی از هندوستان آمده باشد. از تاریخچه این الماس تا سال 1742 میلادی اطلاعی در دست نیست، در این زمان بود که این الماس به فردریخ اگوست دوم دوک ساکسونی فروخته شد. در حال حاضر این الماس در بنای طاق سبز(Green Vaults) شهر درسدن آلمان نگهداری می شود.

ستاره افریقا یا کولینان یک (Cullinan I Diamond)

با 20/530 قیراط وزن ، سنگ برش نخورده این الماس 3106 قیراط وزن داشت. سپس این سنگ توسط سرتوماس کولینان رئیس کمپانی معدن به 105 قطعه برش داده شد که بزرگترین آن کولینان یک نام گرفت. برش این الماس ها بوسیله تجارتخانه آشر در آمستردام صورت گرفت . این الماس بعدها به ادوارد هفتم، پادشاه انگلستان داده شده و بر روی عصای سلطنتی نصب گردید. هم اکنون از این الماس در برج لندن(Tower of London) نگهداری می شود.

الماس سنسی (Sancy Diamond)

با 55 قیراط وزن ، گفته می شود که این الماس توسط پادشاه چارلز در طی دهه 1470 مورد استفاده قرار می گرفته است. در سال 1570 این الماس بوسیله سیگنیور دو سنسی (همنام با الماس ) سفیر کبیر فرانسه به ترکیه رفت. هم اکنون، الماس سنسی جهت نمایش در موزه لوور پاریس قرار دارد.
 
الماس کولینان چهار( Cullinan IV Diamond )
الماسی که بالاتر است کولینان چهار
و الماسی که پایین تر قرار دارد کولینان سوم است

با وزن 60/63 قیراط. این الماس نیز یکی از 105 قطعه برش خورده. از بزرگترین کریستال های الماس برش نخورده پیدا شده در جهان می باشد. این الماس در تاج ملکه مری قرار گرفت و بعدها به عنوان سنجاق سینه تزئینی از آن استفاده شد. هم اکنون در برج لندن از آن نگهداری می شود.


  

93/2/30
10:56 ع

 

تحقیقات جدید حاکی از آن است که شادی واقعی در روابط انسانی نهفته است نه در ثروت مادی.
دانشمندان اعلام کرده اند یک گروه از دوستان نزدیک و خانواده، مهمترین چیز برای داشتن شادی و خوشبختی است و چیزهایی مانند داشتن آیفون، رایانه، ثروتمند بودن و داشتن یک خودروی شیک این میزان رضایت خاطر و خشنودی را فراهم نمی کند.

روانشناسان دانشگاه لوند در سوئد می گویند تصویر اجماعی ما از آنچه که موجب شادی مان می شود بیشتر در مورد روابط ماست و کمتر در مورد دارایی هایمان.

کارشناسان مقاله هایی که در سال 2010 در روزنامه های سوئدی چاپ شده بود و کلماتی که برای کلمه شادی و خوشبختی در این مقالات به کار رفته بود را بررسی کردند. آنها مدعی هستند به این شیوه  توانستند به منبع شادی جمعی ما دست یابند.

دکتر " دانیلو گارسیا " یکی از مجریان این پژوهش می گوید : این روابط بین انسانهاست که بیشترین اهمیت را دارد، نه وسایل مادی؛ از این نظر این مطالعه با تحقیقات دیگر در زمینه شادی هم راستاست.

این مطالعه بیش از 1.5 میلیون کلمه را بررسی کرده و نشان داد، کلمات و عبارت هایی مانند " مادر بزرگ " و ضمایر شخصی مانند "تو" ، "من" ، "ما" و "آنها" اغلب در مقاله ای که کلمات سوئدی برای شادی و خوشبختی یافت می شد به کار رفته بود.

محققان دریافتند کلماتی مانند "آیفون" ، "میلیون" و گوگل هرگز با کلمات شادی و خوشبختی ظاهر نشده اند.

دکتر گارسیا می گوید: این به آن معنا نیست که چیزهای مادی موجب خوشحالی و خوشبختی نمی شوند بلکه در همان محتوای کلمات برای شادی، همراه نمی شوند.

این پژوهش بخشی از یک پروژه تحقیقاتی بزرگ تر است که چگونگی توصیف مردم از رویدادهای مثبت و منفی در زندگی شان را نشان می دهد.

به گفته گارسیا بیشتر مردم می دانند که با پول نمی توان عشق و خوشبختی را خرید.


  

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ